Byggföretag bytte tak ner till råsponten. Nya betongpannor där de yttersta nockpannor sågades ur och lades uppe på vindskiveplåtarna. 15 grader lutning på taket gör att nockpannorna inte kan avslutas under plåten. Det blir ändå en liten öppning även om nockpannan sågades ur. Är det ok? Har sett på andra hus att det ser ut att sitta ett lock på slutnockpannorna.
 
Nej. Jag har vanlig nockpanna som är utsågad för att ligga på vindskiveplåtarna men eftersom nockpannan är rundad sluter den inte helt tätt. Det blir en liten men ändå öppning där regn kan slå in tänker jag.
Jag har sett den slutnockpannan du länkar till men den är enligt byggaren avsedd för valmade tak.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.