1 140 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Slutnock
Byggföretag bytte tak ner till råsponten. Nya betongpannor där de yttersta nockpannor sågades ur och lades uppe på vindskiveplåtarna. 15 grader lutning på taket gör att nockpannorna inte kan avslutas under plåten. Det blir ändå en liten öppning även om nockpannan sågades ur. Är det ok? Har sett på andra hus att det ser ut att sitta ett lock på slutnockpannorna.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
bild?
https://www.google.com/search?q=Slutnock&rlz=1C1BYYL_svSE995SE995&sourceid=chrome&ie=UTF-8 har du en sådan*?
https://www.google.com/search?q=Slutnock&rlz=1C1BYYL_svSE995SE995&sourceid=chrome&ie=UTF-8 har du en sådan*?
Nej. Jag har vanlig nockpanna som är utsågad för att ligga på vindskiveplåtarna men eftersom nockpannan är rundad sluter den inte helt tätt. Det blir en liten men ändå öppning där regn kan slå in tänker jag.
Jag har sett den slutnockpannan du länkar till men den är enligt byggaren avsedd för valmade tak.
Jag har sett den slutnockpannan du länkar till men den är enligt byggaren avsedd för valmade tak.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
nä, valmat tak skall ha en sån här.. https://www.benders.se/sortiment/tak/betongtillbehor/borjanvalm/
det finns slutnock och börjannock jätte simpelt..
det finns slutnock och börjannock jätte simpelt..
Klicka här för att svara