3 471 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Slutet expansionskärl fråga.
Hejsan.
Nu när jag skall istallera två acktankar till så behöver jag ju ett större kärl. Kan jag kombinera mitt gamla på 25l med med det nya för att få en större expansions volym? Samt så undrar jag om avluftning på tankarna om jag bygger in dem i en isolerad låda, skall jag göra en luft fälla innan röret går in i lådan?
mvh
jonas
Nu när jag skall istallera två acktankar till så behöver jag ju ett större kärl. Kan jag kombinera mitt gamla på 25l med med det nya för att få en större expansions volym? Samt så undrar jag om avluftning på tankarna om jag bygger in dem i en isolerad låda, skall jag göra en luft fälla innan röret går in i lådan?
mvh
jonas
Parallellkopplade kärl funkar utmärkt i min källare, men att stöka med ett 25-liters är mycket jobb för lite ull. Det blir iallafall 150-250 liter i acktanksammanhang, beroende på totalvolym och höjden på vattenpelaren.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
har ett flexcon 200liters till 1500l acktankar + panna + system = ca 2000liter..
det är precis att det räcker till är ca 0,8 när det är svalt vatten överallt när det är 85-90 i hela systemet ligger jag precis under rödmareringen på 1,5bar
så man borde nog igentligen ha mer än 10% expansinskärl av den totala volymen..
så knävlet med att behålla ditt 25liters verkar vara lite jobbigt!
det är precis att det räcker till är ca 0,8 när det är svalt vatten överallt när det är 85-90 i hela systemet ligger jag precis under rödmareringen på 1,5bar
så man borde nog igentligen ha mer än 10% expansinskärl av den totala volymen..
så knävlet med att behålla ditt 25liters verkar vara lite jobbigt!
Släng det gamla och köp nytt med minst 10% av total volym. Beror på höjden till högsta element.
Dra röret från pannan in i sidan på tanken. Ingen luftfälla istället drar du ut ett rör från toppen av tankarna till framsidan av lådan. Där sätter du en avtappningsventil för luftning.
Dra röret från pannan in i sidan på tanken. Ingen luftfälla istället drar du ut ett rör från toppen av tankarna till framsidan av lådan. Där sätter du en avtappningsventil för luftning.
tack för svaren.
Då skrotar jag det lilla kärlet och skaffar ett stort. Jag kommer att ha 1500l + systemet och det i dubbelpannan och höjden till högsta element är ca 5m. Men framtidsvis så kommer jag troligen att ha en kulvert till ett uthus med en 500 l tank i för lite värme och varmvatten. Så 300 l kärl borde väl vara lämpligt? Vad händer om man har för stort?
mvh
Jonas
Då skrotar jag det lilla kärlet och skaffar ett stort. Jag kommer att ha 1500l + systemet och det i dubbelpannan och höjden till högsta element är ca 5m. Men framtidsvis så kommer jag troligen att ha en kulvert till ett uthus med en 500 l tank i för lite värme och varmvatten. Så 300 l kärl borde väl vara lämpligt? Vad händer om man har för stort?
mvh
Jonas
Då blir det som ni tipsat mig!
tack för hjälpen
/jonas
tack för hjälpen
/jonas
Klicka här för att svara