Jag har precis köpt en ny lägenhet i ett hus som är byggt 1971, det vill säga det sista året som dörrarna tillverkades enligt den så kallade gamla standarden. Problemet är att nån verkar ha sparkat upp badrumsdörren och förstört karmen där slutblecket satt för nu är det borta. De standardslutbleck för innerdörrar som säljs idag verkar vara ca. 10 cm långa och 3 cm breda medan det jag behöver är i samma format men ska vara 8,5 cm långt och 3 cm brett. Vet någon var jag kan få tag på ett sådant slutbleck? Se bild på området där slutblecket satt. Det är träbiten till höger om "gropen" som helt saknas. Även om jag hittar ett nytt slutbleck vet jag inte om det kommer bli så snyggt. Hur reparerar man en sådan skada? Måste jag byta karm och passar i så fall nya karmar till min dörröppning? Sorry för många frågor från en riktig rookie.
/Peter
/Peter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Med ett stämjärn kan du göra urtaget större och sätta dit ett nytt slutbleck.
Karmen kan lagas genom att man tar bort en bit trä och limmar dit en ny bit. Det kan bli lite pyssligt att få den träbit man tar bort att passa exakt med biten man sätter dit. Misstag sanpappras bort och spacklas över med snickerispackel. Med tanke på hur tunn det bit du tar bort är, kan det vara bra med ett hårdare träslag än som karmen är gjort av (troligen fur). Välj en ekbit på 6-7 cm.
Övriga märken runt om, spacklas med snickerispackel och målas.
Karmen kan lagas genom att man tar bort en bit trä och limmar dit en ny bit. Det kan bli lite pyssligt att få den träbit man tar bort att passa exakt med biten man sätter dit. Misstag sanpappras bort och spacklas över med snickerispackel. Med tanke på hur tunn det bit du tar bort är, kan det vara bra med ett hårdare träslag än som karmen är gjort av (troligen fur). Välj en ekbit på 6-7 cm.
Övriga märken runt om, spacklas med snickerispackel och målas.
Vilket bra svar. Tack så mycket!
Klicka här för att svara