Bygger en grind (tråd) och har köpt ett AD-lås Junior. Trots idogt sökande blir jag inte klok på hur slutblecket ska monteras.
I den knapphändiga instruktionen som följde med låset står det:
'Märk ut var slutblecket skall sitta ta ut ett hål för kolven och skruva fast slutblecket med 6 små träskruvar'
Jag skulle få till det om jag gör ett hål för kolven i själva slutblecket...men det verkar inte rimligt att behöva göra det i en pulverlackad plåtbit. Eller?
Nån som har ett AD-lås och kan ta en bild, eller försöka förklara?
I den knapphändiga instruktionen som följde med låset står det:
'Märk ut var slutblecket skall sitta ta ut ett hål för kolven och skruva fast slutblecket med 6 små träskruvar'
Jag skulle få till det om jag gör ett hål för kolven i själva slutblecket...men det verkar inte rimligt att behöva göra det i en pulverlackad plåtbit. Eller?
Nån som har ett AD-lås och kan ta en bild, eller försöka förklara?
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det beror lite på dörrmiljön hur jag sätter blecket.
Bara kolven bör ligga mot metall när det är stängt då trä annars kan flisa.
Du kan använda den längre delen som ett glidbleck om det passar i dörrmiljön.
Du kan anpassa blecket vid behov, det finns olika slutbleck för olika miljöer men det är inte jättenoga med det låset.
Om du har någon speciell fundering så kan du kontakta tillverkaren direkt och fråga.
https://ostergrensindustri.se/produkter-fran-ostergrens/
Bara kolven bör ligga mot metall när det är stängt då trä annars kan flisa.
Du kan använda den längre delen som ett glidbleck om det passar i dörrmiljön.
Du kan anpassa blecket vid behov, det finns olika slutbleck för olika miljöer men det är inte jättenoga med det låset.
Om du har någon speciell fundering så kan du kontakta tillverkaren direkt och fråga.
https://ostergrensindustri.se/produkter-fran-ostergrens/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Tack så mycket för svaret.1 123abc skrev:Det beror lite på dörrmiljön hur jag sätter blecket.
Bara kolven bör ligga mot metall när det är stängt då trä annars kan flisa.
Du kan använda den längre delen som ett glidbleck om det passar i dörrmiljön.
Du kan anpassa blecket vid behov, det finns olika slutbleck för olika miljöer men det är inte jättenoga med det låset.
Om du har någon speciell fundering så kan du kontakta tillverkaren direkt och fråga.
[länk]
Jag kan nog modda blecket på nåt sätt så det funkar för mig. Jag ska lägga upp bilder när grinden är uppe.
Men jag är väldigt nyfiken på hur tillverkaren tänkt sig, för det kan jag verkligen inte begripa.
Jag mailade tillverkaren inför köpet ang mått och fick tyvärr ett goddag yxskaft-svar. Kan ju berott på semestertider iofs.
Det slutade med att jag fick göra en egen lösning, då slutblecket som följde med inte passade in i min situation.
Köpte följande beslag på Biltema:
Som jag kapade med vinkelslip nedanför hålen:
Målade med Hammarlack och limmade på plastbitar (plexiglas) så att inte färgen ska nötas bort:
Inte världens vackraste men får duga.
Köpte följande beslag på Biltema:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag kapade med vinkelslip nedanför hålen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade med Hammarlack och limmade på plastbitar (plexiglas) så att inte färgen ska nötas bort:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte världens vackraste men får duga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Köpte ett liknande lås från Millers. Dom hade tryckt en illustration som visade hur låsblecket är tänkt att vara monterat. Kräver dels att grinden är tillräckligt nära stolpen, samt att låskolven hamnar i samma plan som stolpens baksida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ju löst mitt problem, men egentligen borde jag ta mig tid att i detalj förklara varför jag inte får ihop det.R roberob skrev:
Men till dess…utifrån vad man kan se på Millers bilder verkar det logiskt. Problemen med mitt slutbleck är:
- det är alldeles för långt, längre än max avstånd mellan yttre och inre del
- om man utgår från hur det ser ut på Millers bilder, är de förborrade hålen på mitt slutbleck försänkta på fel sida.
Fattar att detta kan bli snurrigt med bara text.
Gör ett litet trådlyft här. Hittade tyvärr tråden först nu efter jag köpt AD låset. Så här i efterhand skulle jag hellre lagt den extra hundralappen eller vad det är för Miller låset. Tycker monteringsanvisningen för AD lås junior är ett skämt. Är väl bättre att de i så fall tydligt skriver att man kommer behöva modda efter egna förutsättningar (och så himla välbyggt upplever jag inte heller det)
Köpte du en höger eller vänsterhängd?7ender skrev:
Bygger en grind (tråd) och har köpt ett AD-lås Junior. Trots idogt sökande blir jag inte klok på hur slutblecket ska monteras.
I den knapphändiga instruktionen som följde med låset står det:
'Märk ut var slutblecket skall sitta ta ut ett hål för kolven och skruva fast slutblecket med 6 små träskruvar'
Jag skulle få till det om jag gör ett hål för kolven i själva slutblecket...men det verkar inte rimligt att behöva göra det i en pulverlackad plåtbit. Eller?
Nån som har ett AD-lås och kan ta en bild, eller försöka förklara?
Jag ska göra precis samma sak och innan jag köper har jag ringt till både återförsäljare och tillverkare för att fråga om monteringsanvisning men inget emottagit. Jag ska försöka mig på någon lösning som du kör tror jag, dock kan jag nog inte kapa blecket från biltema men kanske kan hitta något annat7ender skrev:
Den här kanske?LindaSofie88 skrev:
Jag ska göra precis samma sak och innan jag köper har jag ringt till både återförsäljare och tillverkare för att fråga om monteringsanvisning men inget emottagit. Jag ska försöka mig på någon lösning som du kör tror jag, dock kan jag nog inte kapa blecket från biltema men kanske kan hitta något annat
Länk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den ser ju perfekt ut men har du köpt från den sidan förr? Känns inte så pålitlig...
