Bytte ytterdörr igår och installerade själv ett Yale l3s i dörren.
Jag har problem med att "hakarna" i låshuset ej fastnar i slutblecket ordentligt, det krävs mycket kraft för att dra åt dörren så att den fastnar i slutblecket. Distansen mellan låshus och blecket är ca 2mm.
I bilden kan man se att nedre hakarna/hasparna drar emot slutblecket och den övre "läppen" i nedersta hålet. Betyder det att det är en höjddifferens mellan låshuset och hålen i slutblecket som är problemet? Eller är det att läpparna i slutblecket måste korrigeras?
Det varnar även för bolt jam när jag försöker låsa. Det är inga problem att låsa i öppet läge.
Jag har problem med att "hakarna" i låshuset ej fastnar i slutblecket ordentligt, det krävs mycket kraft för att dra åt dörren så att den fastnar i slutblecket. Distansen mellan låshus och blecket är ca 2mm.
I bilden kan man se att nedre hakarna/hasparna drar emot slutblecket och den övre "läppen" i nedersta hålet. Betyder det att det är en höjddifferens mellan låshuset och hålen i slutblecket som är problemet? Eller är det att läpparna i slutblecket måste korrigeras?
Det varnar även för bolt jam när jag försöker låsa. Det är inga problem att låsa i öppet läge.
Produkter som diskuteras: "Slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Kontrollera höjden på slutblecket så det är rätt, ovankant slutbleck bör vara ca 1mm under centrum övre fästskruv till låskistans stolpe.
Kontrollera sedan plösmåttet så det är rätt, det ser ut att vara ett väldigt stort plömått inställt i slutblecket vilket eventuellt är för stort.
Kontrollera sedan plösmåttet så det är rätt, det ser ut att vara ett väldigt stort plömått inställt i slutblecket vilket eventuellt är för stort.
Ja, det var bara "läpparna" som inte var inställda rätt.. Yale har inte uppdaterat sina instruktioner för senaste detaljerna verkar det som. Så i instruktionerna stod det att man ska bända läpparna till rätt läge, men det visade sig att man bara skulle skruva upp skruvarna och justera enkelt på det viset 🙂 höll på att förstöra hela slutblecket pga detta...
Aj då, dåligt att du fått med fel manual.C Carroyeah skrev:Ja, det var bara "läpparna" som inte var inställda rätt.. Yale har inte uppdaterat sina instruktioner för senaste detaljerna verkar det som. Så i instruktionerna stod det att man ska bända läpparna till rätt läge, men det visade sig att man bara skulle skruva upp skruvarna och justera enkelt på det viset 🙂 höll på att förstöra hela slutblecket pga detta...
Men du verkar ha fått ordning på det hela nu och då är allt som det ska antar jag.
Vanliga säkerhetsslutblecket som följde med i L3 justerades genom att bocka läpparna men till L3S följer det med ett ställbart slutbleck där man ställer slutblecket i rätt plösmått.
Ja, nu är allt frid och fröjd!1 123abc skrev:Aj då, dåligt att du fått med fel manual.
Men du verkar ha fått ordning på det hela nu och då är allt som det ska antar jag.
Vanliga säkerhetsslutblecket som följde med i L3 justerades genom att bocka läpparna men till L3S följer det med ett ställbart slutbleck där man ställer slutblecket i rätt plösmått.
Ja, inte lätt för en amatör att veta.. Var väldigt noga med att följa instruktionerna till punkt och pricka för att inget skulle gå fel🤪 Slutet gott, nu ska allt lidande förträngas!🍻
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden