hemskapat hemskapat skrev:
Följande information delgavs oss från kommunen "
interimistiskt slutbesked för gäststugan kan inte lämnas, eftersom byggnaden inte följer gällande lovhandling (trots att kontrollansvariges utlåtande intygar att lovhandlingarna har följts).
Ändringarna har inte heller stämts av med byggnadsnämnden under byggnationen.
Det ändrade utförandet med fullt utrustat kök och badrum innebär att gäststugan utgör ett nytt, självständigt fungerande bostadshus (en till huvudbyggnad), vilket gällande lagstiftning inte godkänner. Enligt vår bedömning får en gäststuga ha en max kökslängd (pentry) om 1,6 meter för att inte räknas som ett självständigt fungerande bostadshus.
Det är inte möjligt för oss att lämna bygglov för ett ytterligare bostadshus. Det innebär att förvaltningens beslutsförslag till nämnden skulle bli avslag, i det fall ni skulle välja att söka lov för det utförda i efterhand.
För att interimistiskt slutbesked ska kunna lämnas, måste köksdelen minskas ner till det pentry ansökan gällde och ny relationshandling (som visar det slutliga utförandet) ska skickas in.
Slutbesked i lovärendet kommer inte heller att kunna lämnas innan frågan är hanterad."

Vi finner inte någonstans att "en gäststuga ha en max kökslängd (pentry) om 1,6 meter för att inte räknas som ett självständigt fungerande bostadshus."

Vad gäller? Vi bor i Österåkers-kommun och har byggt om en befintlig gäststuga, höjt tak och förlängt stugan. Huset ligger utanför detaljplan. Tacksam för svar från juridisk kunnig inom området.
Om ni inte löser det skulle jag ta hjälp av Erik på bygglovhjalpen.se, han kan Österåkers regler och tolkningar utan och innan och kan hjälpa er till en lösning.

bygglovhjalpen.se

• Gilla
Nyttanvänarnamn_dec2015
  • Laddar…
Går det i värsta fall att montera bort ett köksskåp eller två inför slutbesiktning och sedan sätta tillbaka dem? Att göra ett kök större kan ju inte vara bygglovspliktigt.

Det är säkert inte omöjligt att få rätt mot kommunen men det är säkert lättare och framförallt snabbare att göra som de vill så länge de kontrollerar och sedan göra som vi vill efter slutbesiktning.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att du har rätt! Håller tummarna. Jag ser inte heller någon annat än det!
Jag drar mig till minnes att jag hade liknande diskussioner (dock inför bygglov) med kommunen, skickade då en länk till texten hos Boverket som nämns ovan. Efter det kom frågan inte upp igen . :)

Det enda som kan bli ett problem är ifall kommunen kan visa på att stugan inte är/används som en gäststuga framöver.
I mitt fall är det inget problem, då det just är tanken, men jag vill att mina gäster ska ha ett fint kök.

T
Österåkers kommun och deras handläggningar och beslut är ett skämt i ganska många avseenden.
Man gokänner sedan några år tillbaka endast minireningsverk vid nyanläggning av avlopp.
Du får inte anlägga nytt avlopp med slamtank.

• Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en tomt i Österåker för ett antal år sedan där vi tänkte bygga hus. Men på grund av deras inkompetens gav vi till slut upp och sålde och flyttade till en annan kommun.

• Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Om ni inte löser det skulle jag ta hjälp av Erik på bygglovhjalpen.se, han kan Österåkers regler och tolkningar utan och innan och kan hjälpa er till en lösning.

bygglovhjalpen.se
Han är vår kontrollansvarige :)

T tompajo skrev:
Vi hade en tomt i Österåker för ett antal år sedan där vi tänkte bygga hus. Men på grund av deras inkompetens gav vi till slut upp och sålde och flyttade till en annan kommun.
Får man fråga vad er handläggare hette?

• Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Jag drar mig till minnes att jag hade liknande diskussioner (dock inför bygglov) med kommunen, skickade då en länk till texten hos Boverket som nämns ovan. Efter det kom frågan inte upp igen . :)
Det enda som kan bli ett problem är ifall kommunen kan visa på att stugan inte är/används som en gäststuga framöver.
I mitt fall är det inget problem, då det just är tanken, men jag vill att mina gäster ska ha ett fint kök.
Vi har ett hus, så vårt gästhus är ett gästhus! :)

Vilken gällande lagstiftning menar nämnden omöjliggör två huvudbyggnader på fastigheten? Måste finnas någon områdesplan eller liknande om det är utanför detaljplanerat område.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jonasqvitslund Jonaslukarlsson skrev:
Vilken gällande lagstiftning menar nämnden omöjliggör två huvudbyggnader på fastigheten? Måste finnas någon områdesplan eller liknande om det är utanför detaljplanerat område.
Hej Jonas, Jag vet faktiskt inte. Mer intressant är vilken lagstiftning som omöjliggör kökslängden? Huset stod ju redan där, vi har bara byggt till det. Höjt tak och förlängt.

Fråga din handläggare om referens till lagparagrafen de refererar till.

Fråga hur detta kan lösas så att alla blir nöjda.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Hej Jonas, Jag vet faktiskt inte. Mer intressant är vilken lagstiftning som omöjliggör kökslängden? Huset stod ju redan där, vi har bara byggt till det. Höjt tak och förlängt.
Jag tror inte att du ska hänga upp dig på att huset redan stod där. Bygglov för utbyggnad kan mycket väl innebära att man omfattas av denna typ av regler.

Däremot håller jag med dig om att regeln låter väldigt tveksam, särskilt med hänsyn till den skrivningen boverket publicerat som länkats ovan.

Jag har väldigt svårt för byråkrater i allmänhet och paragrafryttare i synnerhet, men blev positivt överraskad i mitt senaste bygglovsärende. Jag fick när jag stötte emot regler alltid hjälp med vad jag behövde göra för att få det enligt reglerna. Det borde även er handläggare kunna svara på. Om det krävs att ni plockar bort ett skåp för att sedan omedelbart sätta dit det igen, gör det och försök glömma hur sjukt systemet är.

• Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Fråga din handläggare om referens till lagparagrafen de refererar till.

Fråga hur detta kan lösas så att alla blir nöjda.
I mitt svar, se ovan i tråden, skriver jag ; Boverkets tolkning; ”Både gäststugor och fritidshus får ha både kök och badrum utan att det är en permanentbostad”. Att en gäststuga får ha en max kökslängd (pentry) om 1,6 meter för att inte räknas som ett självständigt fungerande bostadshus överensstämmer ej med boverkets tolkning.
Nu väntar jag svar.

I mitt svar, se ovan i tråden, skriver jag ; Boverkets tolkning; ”Både gäststugor och fritidshus får ha både kök och badrum utan att det är en permanentbostad”. Att en gäststuga får ha en max kökslängd (pentry) om 1,6 meter för att inte räknas som ett självständigt fungerande bostadshus överensstämmer ej med boverkets tolkning.
Nu väntar jag svar.
Jag kan tro att måtten byggnadsnämnden refererar till kommer från något rättsfall. Frågan kring gäststuga eller inte, hur stor den får vara, vilken utrustning den får innehålla etc, finns behandlat i flera domar. Det är något som debatteras ofta i min kommun.

Nu väntar jag svar.
Sista meningen ska vara ”överrensstämmer ej med er/kommunens tolkning” antar jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.