Från ett matematiskt perspektiv är du ju solklart att upp till 30,49 m2 är ok. Reglerna är 30 m2, inte 30,0 eller 30,00 om jag minns rätt. Således bör endast heltal anges och därmed avrundning till närmaste heltal. Gärna kommentarer på det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Du minns fel.
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Dåligt minne men som tur för dig kan man träna upp det 😀
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
Då får man strama åt och hålla sig till 30,04 helt enkelt 🥸🧐🙂
 
Eller så håller man sig under 30, så som lagen är tänkt att fungera
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
P pauls skrev:
Från ett matematiskt perspektiv är du ju solklart att upp till 30,49 m2 är ok. Reglerna är 30 m2, inte 30,0 eller 30,00 om jag minns rätt. Således bör endast heltal anges och därmed avrundning till närmaste heltal. Gärna kommentarer på det.
Jurister är samhällsvetare, inte naturvetare. :D

Men det där med fakturan på 10 000:- är ju intressant. Hur många värdesiffror är det liksom?
 
S Staffan-N skrev:
Jurister är samhällsvetare, inte naturvetare. :D

Men det där med fakturan på 10 000:- är ju intressant. Hur många värdesiffror är det liksom?
P pauls skrev:
Från ett matematiskt perspektiv är du ju solklart att upp till 30,49 m2 är ok. Reglerna är 30 m2, inte 30,0 eller 30,00 om jag minns rätt. Således bör endast heltal anges och därmed avrundning till närmaste heltal. Gärna kommentarer på det.
Nää
30kvm, 30,0kvm och 30,00kvm är samma sak.
Sen reglerna tillåter inte toleranser. Ivf definitivt inte över 30kvm. Jag kanske har missat nåt? Isf inte ovanligt 😇
Finans branschen brukar avrunda så som du skriver när det gäller små pengar men jag har aldrig hört talas om det du skriver inom Ingenjörs yrket.
 
S Shaft1 skrev:
30kvm, 30,0kvm och 30,00kvm är samma sak.
Sen reglerna tillåter inte toleranser. Ivf definitivt inte över 30kvm. Jag kanske har missat nåt? Isf inte ovanligt 😇
Finans branschen brukar avrunda så som du skriver när det gäller små pengar men jag har aldrig hört talas om det du skriver inom Ingenjörs yrket.
Inom ingenjörsyrket bestämmer (om inget annat anges) antalet decimaler noggrannheten av mätvärden.

Ingen decimal = 0,4999999999999.. avrundas nedåt
En decimal = 0,04999999999.. avrundas nedåt
Två decimaler = 0,00499999999.. avrundas nedåt

Osv

Ett attefallshus får dock vara max 30,0 så ingen decimal alls över 30 utan egentligen högst 29,99999999999...
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Inom ingenjörsyrket bestämmer (om inget annat anges) antalet decimaler noggrannheten av mätvärden.

Ingen decimal = 0,4999999999999.. avrundas nedåt
En decimal = 0,04999999999.. avrundas nedåt
Två decimaler = 0,00499999999.. avrundas nedåt

Osv

Ett attefallshus får dock vara max 30,0 så ingen decimal alls över 30 utan egentligen högst 29,99999999999...
Man designar inte o måttsätter för att senare avrunda. Däremot tillverkaren kan slarva lite & det händer
 
Diskussionen om värdesiffror och toleranser blir intressantare när det handlar om situationsplan och avstånd från gräns. Om det är inritat att huset ska stå 5 meter från gräns, vilken osäkerhet accepteras då?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Diskussionen om värdesiffror och toleranser blir intressantare när det handlar om situationsplan och avstånd från gräns. Om det är inritat att huset ska stå 5 meter från gräns, vilken osäkerhet accepteras då?
personligen tycker jag att det skall vara exakt enligt ritningarna.
Klarar man inte det som byggare så får man göra annat.
Sedan fanns det/ stora fel förr, när man utgick ifrån närmaste markering som kanske var fel och så vidare.
Idag med all utrustning som finns tillgänglig, så är borde det vara noll tolerans.
Dock om jag hade brytt mig eller ännu värre tvingat byggherrar att fixa små avvikelser, nää..
 
S Shaft1 skrev:
personligen tycker jag att det skall vara exakt enligt ritningarna.
Klarar man inte det som byggare så får man göra annat.
Sedan fanns det/ stora fel förr, när man utgick ifrån närmaste markering som kanske var fel och så vidare.
Idag med all utrustning som finns tillgänglig, så är borde det vara noll tolerans.
Dock om jag hade brytt mig eller ännu värre tvingat byggherrar att fixa små avvikelser, nää..
Vad innebär det, mikrometer, nanometer, eller hur noggrant är "exakt"?
 
  • Gilla
Hubbe73 och 2 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
personligen tycker jag att det skall vara exakt enligt ritningarna.
Klarar man inte det som byggare så får man göra annat.
Sedan fanns det/ stora fel förr, när man utgick ifrån närmaste markering som kanske var fel och så vidare.
Idag med all utrustning som finns tillgänglig, så är borde det vara noll tolerans.
Dock om jag hade brytt mig eller ännu värre tvingat byggherrar att fixa små avvikelser, nää..
Det märks att du varken har vana av att göra eller följa underlag för tillverkning, det är ett som är säkert
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Säger du det?
Okej..
 
S Shaft1 skrev:
Säger du det?
Okej..
Problemet är ju att det inte finns något som är "exakt". Oavsett vad man bygger eller tillverkar så finns det en felmarginal. Det tråden handlar om, ifall du missat det, är hur stor denna felmarginal tillåts vara när man bygger ett attefallshus.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.