Nu är äntligen min vedpanna installerad och provkörd, se tidigare tråd. Det blev en ny laddomat 21-60 vilket jag inte ångrar. Pannan värmer upp 4 st 500-literstankar på ett vedilägg till c:a 80 grader, vilket väl är ungefär vad jag förväntat mej. Har fortfarande lite problem med luft i anläggningen (hör lite hur det rinner i matarröret till laddomaten). Generellt är jag ganska nöjd, MEN, jag har lite problem med lufttillförseln tror jag. Det ryker lite grå rök ur skorsten lite för länge tycker jag, och jag har lite problem med "rökpuffar" och rökgasantändning samt inrykning, även om jag öppnar vedluckan väldigt försiktigt. Rökgastemperatur en halvmeter ner i skorstenen är c:a 95 grader. Jag har gjort rent fläktvingarna ordentligt, men vid uppstart av fläkten tar det minst 5 sekunder innan den kommer upp i fullt varv. Ibland tror jag inte att den har gått igång överhuvudtaget, men sen drar den igång sakta men säkert. Jag har smort axeln till luftspjället så det går jättelätt men fläkten trycker inte upp spjället mer än till ungefär hälften. Har för mej att jag läste någonstans att kondensatorn kan vara dålig, (det sitter en utanpåliggande konding på fläkten ). Det verkar som rökgasförbränningen inte är optimal, märker heller i stort sett ingen skillnad på lågan vid förändring av sekundärluftspjället. Ska sätta i en ny lucktätning då jag har märk att luckan inte är hundra tät. Kan det påverka mycket?
Är tacksam för hjälp

L
Läs vad står på kondingen och köp en ny , kostar kanske en hundring och prova .
om kondingen är defekt så orkar inte fläkten riktigt , att byta bara se hur den gamla är kopplad

Har beställt en ny konding, 70:- inkl. frakt.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Det blev skillnad på drag i både pannan och fläkten. Fläkten startar direkt nu. Har även bytt tätning i eldluckan. Ganska nöjd nu!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.