Slitna massiva furugolv med uppenbara färgskillnader på plankornas mittpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet massivt furugolv med synliga breda plankor och missfärgad mittenyans i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 484901 Har tre rum med massiva furugolv som blivit lite slitna. Plankorna är ca 175 mm breda och har ”tappat” sin nyans på mitten av plankan. Hur går man tillväga med detta?
Är det luta och behandla eller bör golvet slipas?

Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bilder, tack?

Den övre bilden tycker jag ser rätt normal ut. Den nedre bilden undrar jag om det är ett vitvaxat golv som blivit kraftigt slitet eller rent av taffligt slipat?

Den övre bilden tycker jag ser rätt normal ut. Den nedre bilden undrar jag om det är ett vitvaxat golv som blivit kraftigt slitet eller rent av taffligt slipat?
Ja vet inte hur dom slipat elr behandlat golven alls, den nedre bilden är det svårt att se hur slitet golvet är. Men ungefär samma som det ljusare golvet. Vad ska man göra åt saken?

O Odjursberget skrev:
Ja vet inte hur dom slipat elr behandlat golven alls, den nedre bilden är det svårt att se hur slitet golvet är. Men ungefär samma som det ljusare golvet. Vad ska man göra åt saken?
Som sagt tycker jag att den övre bilden visar ett fint golv, även om det kanske ser värre ut i verkligheten.
Golvet på den nedre bilden ser ut att ha varit vitvaxat från början. Har sånt golv i vardagsrummet här, jag tror det var Södra som tillverkade. På din bild ser det ut att vara sånt golv men mycket slitet, alternativt slipat av någon som inte vet hur det ska göras.

Ok tror att det var föregående ägare som lät sätta in golvet och utan att veta så tror jag inte någon efterbehandling på golvet skett sen 2010. Den stora frågan är, vad göra?

En jämn kulör med samma färg som befintligt golv.

Tycker att nedre bilden ser ut att vara ett dåligt slipat golv. Att det har varit vitmålat och sedan har de inte fått bort all färg. Skrapa lite försiktigt på ett dolt ställe och se om det verkar vara färg eller något liknande.

• Gilla
Odjursberget
  • Laddar…
...och sen går du till din favoritfärghandlare och beskriver golvet (visa gärna bilder) och hur du vill att det ska bli. De kommer hjälpa dig.
Kan vara så att du behöver slipa bort resten av vad-det-nu-är som golvet tidigare behandlats med, för att få bästa resultat.
Personligen gillar jag vitvaxat trägolv, eftersom det inte gulnar på samma vis som klarlackat. Eller föredrar du ett hederligt skurgolv?

...och sen går du till din favoritfärghandlare och beskriver golvet (visa gärna bilder) och hur du vill att det ska bli. De kommer hjälpa dig.
Kan vara så att du behöver slipa bort resten av vad-det-nu-är som golvet tidigare behandlats med, för att få bästa resultat.
Personligen gillar jag vitvaxat trägolv, eftersom det inte gulnar på samma vis som klarlackat. Eller föredrar du ett hederligt skurgolv?
Jag är inne på samma som din favorit, vitvaxat utan att det ser ut som det är laserat eller lackat. Får tacka för tipset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.