Hej jag har en Bosch PMF 180E och är mycket nöjd med dess prestanda.
Dock är det en sak som stör mig.

Delta-slipsulan:
  1. Jag har lyckas smälta två stycken pga värmen som alstras av slippappret.Det är kardborrefästet som smälter så inga papper fäster.
  2. Kardborrefästet på slipsulan är så att det är bara bosch egna papper som fäster bra.

Jag undrar nu om någon har sett en slipsula från något annat märke som går att använda?
Alternativt tips på bra slipsulor som jag kanske skulle kunna modda?

Skulle någon ha ett tips som löser båda problemen skulle jag blivit väldigt glad. :)

Redigerat:
S
hur slipar du då?
håller samma punkt eller rör den?
rensar du på slipdammet?

Jag håller nog både på samma punkt och rör den beroende på vad jag ska slipa.
Men visst håller jag den stilla när jag ska slipa i tex hörn eller andra utrymmen där jag måste vara försiktig med omgivningen.

Min vanligaste slipninga är att jag slipar med en spets på deltan för att det är något som jag måst vara försiktig med men då rör jag mig ofta.

Jag har den ej uppkopplad mot en dammsugare men om det blir mycket damm så borstar jag bort det eller dammsuger upp det i intervall.

Jag brukar inte köra på högsta effekten när jag slipar utan mellan eller låg.

Är det den vita som du har, då den tidigare svarta inte häll lika bra. Men visst tar även den vita stryk.

Ja jag har den vita, bytte för som du sa håller inte den svarta.
Jag läste på engelska sidor om problemet och tycker det är lite intressant att de buntar ihop mina två klagomål till ett:

" I found the "nylon" hooks on this pad simply do not grip the sanding pad sufficiently well, resulting in the sanding pad moving slightly on the backing plate, generating heat and "melting" the hooks in about 5 minutes of light use."

Dvs att kardborrebandet är så dåligt att det blir friktion mellan slippapper och sula som gör att sulan smälter. Kan nog ligga något i det för mina papper sitter inte bra, men då är min sula sliten också.

Kanske skulle man kunna limma på bättre kardborreband?
Någon som vet var man får tag på kardborreband som klarar lite högre temperatur och har låg profil?
Om man får tag på något bra. Vilken typ av klister tycker ni man borde använda?

Man måste blåsa rent kardborren ibland när man byter papper. Sen tror jag du ska röra maskinen mera. Jag bytte ut Bosch original mot en från Jula på min GOP 10,8V, den fungerade mycket bättre än boschs egna. Brukar köpa papper på Biltema då de är billigast.

• Gilla
poppe12
  • Laddar…
Du kanske trycker för hårt på slipmaskinen? Då blir det för varmt. Man ska vara lätt på handen när man slipar med maskin. Oftast nästan inte trycka något alls utan låta maskinens egen vikt göra jobbet, men det beror ju lite på typen av maskin.

Mer eller mindre ofrånkomligt då det inte finns hål i sulan för dammupptagning som på större slipmaskiner det kyler även sulan och tar bort dammet. vin vin situation:)

pär h skrev:
Mer eller mindre ofrånkomligt då det inte finns hål i sulan för dammupptagning som på större slipmaskiner det kyler även sulan och tar bort dammet. vin vin situation:)
Jodå, det finns håll i sulan och jag använder dammsugare till 230V maskinen, däremot saknas det på 10,8V.

Jag har också hål i sulan på min 10,8V samt hål i pappret.

falkn skrev:
Jag har också hål i sulan på min 10,8V samt hål i pappret.
Det finns hål i sulan, men du saknar sugfunktion (Bosch)? Orsaken är att samma sula/papper används både till maskiner som kan ansluta dammsugare och de som saknar den funktionen. Så utan sugfunktionen så har hålen ingen funktion.

AndersS skrev:
Det finns hål i sulan, men du saknar sugfunktion (Bosch)? Orsaken är att samma sula/papper används både till maskiner som kan ansluta dammsugare och de som saknar den funktionen. Så utan sugfunktionen så har hålen ingen funktion.
Det är sant, men jag har aldrig upplevt detta som ett problem, förutom att det blir dammigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.