Har just dragit i ca 1500 rostfri skruv i min nya altan. Förborrade ändträ, men annars drog jag bara rakt ned och har fått en hel del stick runt skruvhålen. Är det bäst att gå igenom altanen med en slip av något slag eller vad rekommenderar ni experter och amatörer? :)

• Gilla
HerrBlank
  • Laddar…
Har samma fråga.....

Finns inte något bra sätt vad jag vet, för de som ännu inte hunnit dra i alla skruv så är det bättre att stanna med skruven innan den hunnit igenom ytskiktet på golvbrädan, dvs dra inte hårdare än att ytan under skruvskallen "böjer" in under skallen utan att gå av.
/T

Vi gjorde iordning vår altan för drygt två år sedan och vi drog ner skruvarna fortare än snyggt om man säger så men hittills har ingen fått någon sticka där trots att vi aldrig slipat. Så det är kanske mer en estetisk fråga än en praktisk.

Vi började dra i skruvarna i vår altan utan förborrning och annat utom i ändträet, men det blev såväl stickigt som skitfult - trots att det öses lovord om dagens trallskruv att de skall vara "självförsänkande" och gå ned snyggt och fint i träet.

Jag har testat åtminstone tre märken - varav en var den svindyra Grabber TRex - men samtliga ger fula försänkningar med stickor och sprickor.

Insikten blev att "vill man ha det fint, får man lida pin", så vi förborrade och försänkte samtliga hål. Resultatet blir därefter - sprick- och kvistfria, samt snygga skruvförband.

Jag skruvade 45m2 trall för tre veckor sedan. Jag var lika orolig för alla stickor som blev kring skruvhålen. Men nu är alla stickor borta, de slits väl bort med tiden.

En erfarenhet som jag gjorde var dock att den trall som jag skruvade medans den var riktigt våt blev bättre när den torkat. Än den trall som var torr när jag skruvade den. Trät slöt sig över skruvarna så man kan inte ens se dem längre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.