Byggahus.se

Slippa grannar

1. C
    Medlem · 51 inlägg

CarlOscar

Medlem
    Tjena alla!

Jag och sambon har hitta en tomt med det mesta man kan önska sej: södersluttning, sjöutsikt, lagom avskillt från grannar osv. Det är bara ett problem: vi vill köpa lagom mycket mark för att slippa ev. framtida grannar allt för nära vårt hus. Problemet är att säljaren vill ha lite för mycket för marken för att vi ska kunna köpa så mycket att vi "slipper" grannar och han kan inte heller garantera att vi inte kommer att få grannar i framtiden. Låter med andra ord som han tänkt sälja till fler....
    Frågan blir då: Om fler presumtiva grannar lämnar in om förhandsbesked, vad kan vi då göra för att slippa grannar? Kan vi vara "griniga" och bara säja att vi inte vill ha grannar eller kan man komma med goda skäl för att slippa att andra bygger allt för nära....?
    Kanske låter lite grinigt men vad göra när man hittat ett sådant läge...?!

2. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Re: Slippa grannar

Är det inte kul att ha "några" grannar ?? eller gillar ni och sitta där helt själva varje dag :) ?

3. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Jag förstår att du inte vill ha några grannar, men från det till att neka folk att bygga på tomten när de köpt den gör mig lite konfunderad. Vill ni inte ha några grannar på tomterna bredvid så köp då alla tomter som ni inte vill ha några grannar på. Annars får ni nog acceptera att folk gör som dom vill på sina tomter.

mvh
    david

4. C
    Medlem · 51 inlägg

CarlOscar

Medlem

Jo, det är inte så att vi inte vill ha grannar, men det räcker med dom som redan finns :) Om vi nu ska köpa den tänkta tomten måste vi väl lämna in förhandsbesked till kommunen som i sin tur kollar med blivande grannar, miljökontor osv om det är OK för oss att bygga på den tänkta tomten?! Om detta är OK och vi väljer att bygga, så måste väl andra som funderar på att göra samma sak efter oss, göra samma sak dsv lämna in om förhandsbesked och kolla med grannar (dvs oss) om det är OK att bygga. Vad händer då om vi är griniga och säjer nej?

5. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Om ni inte har bra argument för ett nej kommer nog kommunen att bevilja byggloven ändå. Däremot försinkar det processen för era blivande grannar, så det lär inte bättra på grannsämjan. Enda sättet att vara säker på att ingen bygger på marken är att äga den själv.

Prata med säljaren av marken för att få reda på vad han tänker. Det bästa är om ni är överens om var man placerar eventuella framtida tomter innan ni köper marken av honom.

6. L
    Medlem · 4 inlägg

liza

Medlem

Hej
    Jag tror och hoppas för min egen skull att när du lämnar in om förhandsbesked så tillfrågas inte grannarna. Det är först innan bygglovet blir godkännt. Men då har du redan ett förhandsbesked, vilket innebär att du får bygga men det finns riktlinjer du måste uppfylla.

Men jag förstår dig. Man vill ha grannarna på behagligt avstånd, inte se vad dom äter till frukost.

Men planera när ni bygger att det kanske kommer ett hus till. Och se till att ni får bästa biten om ni inte har råd att köpa hela tomten.

Lika stor dröm det är för dig att bygga är det säkert för din ev nya granne.

Lycka till /Liza

7. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Jag satt/sitter i exakt samma sits som dej CarlOscar...
    Söderläge, sjöutsikt, lagom avskilt. Vår mark är tillräckligt stor för att slippa närgångna grannar men säljaren kan stycka av mer i närheten. Dock tror jag inte detta sker eftersom kommunen då ställer krav på att området planläggs.

Jag köper dock bara min mark givet att jag får godkänt bygglov. Nu lämnar vi in om förhandsbesked - och då kommer grannarna yttra sig - tro inget annat.

En granne är redan mkt negativ och det är bara att köpa läget - det är inte säkert kommunen tar hänsyn. Om ej kan det bli en längre process eftersom man kan överklaga och argumentera från bägge håll.

8. C
    Medlem · 51 inlägg

CarlOscar

Medlem

ja, man vill ju inte vara "grinig gubbe" och förstöra grannsämjan genom att sabba och förstöra för andra, men det känns ju lite trist om andra kommer att bygga in på knuten.... Men det är väl bara att gilla läget och försöka köpa loss så mycket mark som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.