Köp en stor (150mm) excenterslip först och använd sandpapper i hörnen...
De flesta billiga pappren är 125 mm, vilket kan vara en faktor att tänka på.

I mitt tycke spelar det mindre roll då man vill ha BRA papper och de är inte billiga. Varför? Jo för att de varar längre vilket ger bättre pappersekonomi i slutändan även om de är dyrare.

Jag håller helt med PH, köp bra papper, det lönar sig absolut. Testa dock in lite vilka grovlekar och papperstyp du använder innan du köper på dig ett riktigt lager. Jag råkade köpa 50 st rubin p24 till rotexen. Skulle tro att jag kommer att ha typ 35 kvar när jag dör...de tar aldrig slut och är dessutom för grova för det mesta...

Du kan ju använda den som en planhyvel :)

BadSync skrev:
Du kan ju använda den som en planhyvel :)
Ja, hade jag varit så duktig på att slipa så;)

Om du köper en planslip se bara till att den har "klämfästen" för slippappret och inte den helt värdelösa kardborrefästningen av slippapper.

Och jag säger tvärtom, se till att det är ett bra kardborrefäste på pappren för de med klämfästen lossnar bara.

Alla maskiner av hög kvalitet som jag har testat har haft kardborrepapper som har fungerat utmärkt. Utom Fein Miltimaster, där kardborren är mycket värmekänslig (värdelös) pga fel materialval.

Samma sak på Boschvarianten PMF180E, slet ut 2 fästplattor när jag slipade trappen fast jag hade den "bra" varianten, men även där var det skillnad på hur länge pappret satt fast beroende på märken.

De Stijl skrev:
Om du köper en planslip se bara till att den har "klämfästen" för slippappret och inte den helt värdelösa kardborrefästningen av slippapper.
Om du väljer klämfästen riskerar du (snarare får du) repmärken när du försöker slipa hörn. Har du kardborrfästen får du ibland köpa en ny platta, men du får bra slipresultat och du förstör inte det du slipar.

--- Mats ---

Köpte idag en Makita BO4565K. Ska med spänning prova den i helgen, recension kommer!
Lånar en oscillerande så länge :rolleyes:

Hur gick det med din Makita BO4565K är du nöjd med den?
Är den för klumpig att slipa av gamla möbler med till ex trästolar?

Jag har en Festool ETS150/5 som jag är nöjd med. Galen avverkning! Slipen är relativt ny, och jag kör med Festools 120-papper av någon typ... En klar nackdel är att om man som mig är amatör så kan man lätt se till att exempelvis ett köksbord kommer att till ytan efterlikna månen...

Fluxor skrev:
Jag har en Festool ETS150/5 som jag är nöjd med. Galen avverkning! Slipen är relativt ny, och jag kör med Festools 120-papper av någon typ... En klar nackdel är att om man som mig är amatör så kan man lätt se till att exempelvis ett köksbord kommer att till ytan efterlikna månen...
Köp till den hårda plattan så kommer det att blir mycket bättre. För att få ytan hyfsat plan och slät brukar jag rita över hela ytan med blyerts (ett av få tillfällen när man har ngn nytta av en snickarpenna) och sen slipa bort detta. Är det ojämnt visar det sig fort. Sen ny omgång med blyerts och så börja om.

Varför kolla ojämnheter med penna när det finns vinkelhakar modell större?
Min Bosch prio som ja fick i julklapp för ett par år sedan börjar ha gjort sitt då den skorrar hela tiden & ibland håller den inte riktigt laddningen ordentligt.
Jag gillar att hålla på med ek då jag ibland gör hyllor & diverse grejer.
Så när jag börjar slipa på ändträt så håller inte laddningen så specielt länge.

Men festool har jag som överhandsfräs som ja köpte begagnad i fint skick men tyvär så har ja nog inte råd att köpa så jätte många av deras maskiner som nya då jag är arbetslös.

En oscillerande maskin har ja använt ibland till större grejer som ja då lånat av farsan en modell äldre skil som går upp i väldigt höga varv när man håller den i luften & gasar lite på avtryckaren.

Festool är lite dyrare men dom har bra med tillbehör som man kan koppla till & så.
Men det borde ju funka även med en något billigare maskin dock inge skräp.
Dock så är ja ganska så nöjd med min bosch prio men jag tror att makitan som ja nämnde ovan kan vara lite klumpig så maskinen ja vill ha bör även vara hyffsat smidig.

Så är det någon som har nåt förslag på nåt märke respektive modell?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.