Ja nu har man då gett sig på att slipa trappen, slet bort den limmade heltäckningsmattan, skrapade bort så mycket lim och matrester som möjligt och har nu påbörjat slipningen.
Läst på lite här och där på forumet innan så att det kommer ta tid vet jag redan, och med tanke på att slippappren sätter igen sig direkt så har jag förstått att den är fernissad nån gång i tiden.
Har nu slipat stegen en gång och fått bort allt vad limrester heter och fått bort den blanka ytan, men trappstegen är fortfarande förhållandevis svårslipade, märks ingen skillnad nu andra slipningen och pappren slammar ihop fortfarande, har provat både matolja och lacknafta som jag fått tips om från andra som gjort samma arbete.
Matoljan fungerade riktigt bra, men frågan är ju hur man sen tvättar rent trappan, då den blir lite hal.
Lacknaftan funkar sådär, man får spreja på med blomspruta mest hela tiden då jag slipar, dock blir inte trappstegen så hal efteråt.
Har nu nästan gett upp hoppet om att få en någorlunda trären trapp att olja, så det lutar åt att enbart olja stegen och måla resten vitt, eller om det nu är bättre att vaxa stegen??
Så är det någon som har lite tips på vad som görs fel, eller hur man kan göra annorlunda så mottages det gärna
Nedan följer en bild precis innan slipningen
Läst på lite här och där på forumet innan så att det kommer ta tid vet jag redan, och med tanke på att slippappren sätter igen sig direkt så har jag förstått att den är fernissad nån gång i tiden.
Har nu slipat stegen en gång och fått bort allt vad limrester heter och fått bort den blanka ytan, men trappstegen är fortfarande förhållandevis svårslipade, märks ingen skillnad nu andra slipningen och pappren slammar ihop fortfarande, har provat både matolja och lacknafta som jag fått tips om från andra som gjort samma arbete.
Matoljan fungerade riktigt bra, men frågan är ju hur man sen tvättar rent trappan, då den blir lite hal.
Lacknaftan funkar sådär, man får spreja på med blomspruta mest hela tiden då jag slipar, dock blir inte trappstegen så hal efteråt.
Har nu nästan gett upp hoppet om att få en någorlunda trären trapp att olja, så det lutar åt att enbart olja stegen och måla resten vitt, eller om det nu är bättre att vaxa stegen??
Så är det någon som har lite tips på vad som görs fel, eller hur man kan göra annorlunda så mottages det gärna
Nedan följer en bild precis innan slipningen
Ja det lutar väll åt det hållet nu . Hade ju gärna kunnat fortsätta idag men har en bit till öppna byggvaruhus som hyr ut sådana maskiner tyvärr..
Har ju även 4-5kvm golv på övervåningen som skall slipas till och oljas tillsammans med trappan.
Har ju även 4-5kvm golv på övervåningen som skall slipas till och oljas tillsammans med trappan.
När jag slipade ner min trappa, som hade en limmad plastmatta på sig då använde jag nåt som flugger sålde. "skrap" hette det. Det var nåt kladd man strök på och sen löste allt vad lim och lackrester upp sig. Det var bara att skrapa bort sen. Fick iof göra om det ett par gånger på de värsta ställena. Sen var jag o köpte riktigt kraftiga slippapper hos en golvfirma. (de var avsedda för golvslipmaskiner). Klippte till dem till min enkla vibrationsslip eller vad de heter och sen var det inga problem alls att få hela trappan "trären". Men det blir ju mycket slipande för att få ner den grova slipytan sen förstås. Men man slipper kladdiga papper som måste bytas hela tiden. Nåt jag däremot ångrar såhär i efterhand är att jag betsade den mörkbrun innan lacken. Damm syns rätt fort kan man säga 
Redigerat:
blev till att hyra en Metabo lackfräs på ramirent i mölndal, 550:- för två dygn va det lätt värt... nu återstår bara lite hederligt handslipande i alla rundade områden samt en del svåråtkomliga utrymmen så ska nog det här bli bra
Den var ju helt underbar att använda, kan nästan tänka mig att slipa trappen igen om runt 10-15 år
...
Nu skall vi bara bestämma vad som skall målas och oljas, men det lutar väll åt att olja stegen med samma olja som kommer på golvet uppe och nere och måla resten vitt så att man får lite kontraster.
Sen får man ta tag i skrapan och varmluftspistolen och börja skrapa övervåningen, gillar på nått sätt det vågiga golvet och hade tänkt försöka ha det kvar så och det blir väll lite svårt med en golvslipmaskin tyvärr.
Nu skall vi bara bestämma vad som skall målas och oljas, men det lutar väll åt att olja stegen med samma olja som kommer på golvet uppe och nere och måla resten vitt så att man får lite kontraster.
Sen får man ta tag i skrapan och varmluftspistolen och börja skrapa övervåningen, gillar på nått sätt det vågiga golvet och hade tänkt försöka ha det kvar så och det blir väll lite svårt med en golvslipmaskin tyvärr.
Glömde ju lägga in en bild från hur trappen blev, blev tyvärr lite gulaktig.
Stegen vaxade vi med Osmos ebenholts, ett svart vax där trät ändå skiner igenom, och sen två lager transparent vax ovanpå, blev riktigt bra, mörkt men ändå inte, och ledstängerna fick även dom samma behandling. Blev väldigt nöjd med slutresultatet och det va såhär i efterhand värt de 60 timmar man la ner på trappen.
Stegen vaxade vi med Osmos ebenholts, ett svart vax där trät ändå skiner igenom, och sen två lager transparent vax ovanpå, blev riktigt bra, mörkt men ändå inte, och ledstängerna fick även dom samma behandling. Blev väldigt nöjd med slutresultatet och det va såhär i efterhand värt de 60 timmar man la ner på trappen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Blev jättefint. Vi håller på med ett likadant projekt. Har kommit så långt att mattan är borta och resterna fick jag bort med Bosch Multimasterkopia. Nu återstår limmet innan det går att slipa. Har provat varmluftspistol men höll på att ta kål på mig själv och familjen med ångorna som bildas så det la vi ner. Köpte Casco limborttagagare igår och det funkar väl hyffsat men har också funderat på en lackfräs men känner mig lite skeptisk till att det ska gå att komma åt i kanter och så.
Den kom faktiskt åt i de flesta kanterna, så länge hörnet är 90 grader och resterande gick hyfsat snabbt att ta bort med en vanlig färgskrapa.
Trappen blev på gränsen till hal faktiskt, ändå så slipade jag inte med mer än 60kornspapper samt att jag skippade slipningen emellan vaxningarna.
För hade vi kört med 120papper samt mellanslipningar så hade man nog inte kunnat gå i trappen, plus att det färglösa vaxet va en matt variant just för att inte bli allt för hal.
Men förhoppningsvis så slits det väll lite med åren, men överlag så är vi nöjd här hemma. Så pass att det blir samma vaxning på hallgolven uppe och nere.
Trappen blev på gränsen till hal faktiskt, ändå så slipade jag inte med mer än 60kornspapper samt att jag skippade slipningen emellan vaxningarna.
För hade vi kört med 120papper samt mellanslipningar så hade man nog inte kunnat gå i trappen, plus att det färglösa vaxet va en matt variant just för att inte bli allt för hal.
Men förhoppningsvis så slits det väll lite med åren, men överlag så är vi nöjd här hemma. Så pass att det blir samma vaxning på hallgolven uppe och nere.
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
nu måste jag fråga: ni pratar om vax? vad e de för nåt? jag skall själv måla min trapp. just nu är den gräsligt röd, men tänkte eg bara sandpappra lite o sen kolla vad jag kan måla över med för färg. men det kanske inte går så? o sen undrar jag ju då om det där vaxet. va de e?
Att det blev vax för vår del berodde nog mest på att vi hittade en kulör som vi tyckte om, skillnaden sen mellan att vaxa och olja vet jag inte riktigt, om den ena är tåligare än det andra, men tyckte det blev snyggare än att bara måla hela trappen vit, men helt klart värt tiden som behövdes för att få den trären. Sen får man ju behandla den 1gång om år om jag inte minns helt fel. Men snyggt blev det och enkelt var det.yllwa skrev: