Detta kanske är fel avdelning.. Ber om ursäkt i så fall.

Håller på och renoverar ena sovrummet och efter att ha tagit bort en väggfast gammal garderob upptäckte jag att under takskivorna finns ett trätak. Det är väldigt rustikt/grovt/oslipat nu (nästan som plank till husfasader och sånt). Min fundering är nu om jag åker på att slipa det innan jag målar eller kan man måla direkt och behålla den "rustika" känsan eller ser det bara fult ut?

Har nån även tips på hur man på enklaste sätt får fram en murstock i tegel som är helt täckt med murbruk (ca 1,5cm tjockt lager)? Är det bara att knacka och skrapa som gäller?

Tacksam för smakråd och tips:)
 
Hej,

Jag själv "hittade" ett gammalt rustikt tak som inte direkt var finhyvlat och jag målade det med linoljefärg bruten med 7 % grön umbra. Gjorde 3 strykningar och det blivit riktigt riktigt fint.

Vad gäller din murstock så gjorde jag precis som du föreslog, knackade och skrapade och lade på ny puts som jag sedan målade med kalkfärg. Blev också jättefint.

Så, det går att göra som du säger och resultatet blir kanon, men det kanske finns andra sätt också.
 
Kan det möjligen vara så att det rustika taket du fått fram varit ett tak avsett att vara klätt med ett spännpappstak. Det låter i alla fall bekant. Men hur fnasigt är det? Det avgör nog egentligen vilken metod som är att föredra.

En kombihammare med bilningsblad kan vara till hjälp för borttagning av putsen.
 
Tak är väl det värsta man kan ge sig på att slipa rent arbetsmässigt. Om du orkar skulle jag föreslå det dock, tror att ett fnasigt tak kan kännas mer närvarande än man vill att ett tak normalt ska göra. Beror väl på stilen du är ute efter också? På med munskydd och täta glasögon om det blir slipning bara, typ cyklop :).
 
Pröva med en giraff, den brukar ta det mesta.
 
Vad är en giraff (förutom djuret i Afrika då)?
 
Ettag sen detta var aktuellt men jag chansar och frågar ändå:) Har du bilder på detta tak?!

L lofjon skrev:
Hej,

Jag själv "hittade" ett gammalt rustikt tak som inte direkt var finhyvlat och jag målade det med linoljefärg bruten med 7 % grön umbra. Gjorde 3 strykningar och det blivit riktigt riktigt fint.

Vad gäller din murstock så gjorde jag precis som du föreslog, knackade och skrapade och lade på ny puts som jag sedan målade med kalkfärg. Blev också jättefint.

Så, det går att göra som du säger och resultatet blir kanon, men det kanske finns andra sätt också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.