Köpt det här bordet på blocket. Jag vill slipa ner det och få det matt. Jag har läst mig till att hårdvaxolja då är ett bra alternativ.
Det är i faner och frågan är hur jag bäst gör ?
Tar emot alla tips ni har .

• IMG_0460.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0461.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du hur tjock faneren är? Om den är för tunn så finns det stor risk att man slipar igenom den, så man får ta det försiktigt.

Är det nån lack på nu? Ser nästan ut som det. Då blir det lite extra jobb att slipa bort den, samt hålla noga koll på när man kommer ner i faneren.

Oavsett så kan du lätt slipa det med en bra excenterslip + dammsugare (viktigt för hälsa och resultat). Slipen ska nog ha max 3mm slaglängd i detta fallet då underlaget är känsligt.

Om faneren inte är för tunn (dvs ett par mm iaf.) så börja med 80 korn, följt av 120 och ev. 180.
Själv gillar jag att använda slipnät istället för papper. Typ Mirka Abranet eller 3M xtract.

Skippa 180 om du är nöjd med ytan där, då det ger en mattare känsla när oljan är på.

Rekommenderar starkt Hozon finishes 2C hårdvaxolja. Kanon hållbarhet och tålighet. https://hozonfinishes.com/produkt/hozon-finishes-2c-pure-hardwax-oil/

Lycka till!

Eftersom det är vanskligt att slipa fanér, kanske ett alternativ kan vara att lacka med matt lack på den nuvarande lacken. Ingen aning om det är svårt att få det bra, men att slipa genom hård lack utan att gå igenom fanéret är något jag skulle undvika om möjligt.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Ska du använda hårdvaxolja så måste du slipa bort all lack. Det betyder att man måste slipa rätt hårt och det är stor risk för att slipa genom faneret. Speciellt om man är ovan.

Gör det inte.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.