Hej, jag har spacklat en vävtapet och skall nu slipa. Inte mycket 4-5 kvm, men mycket kringelikrokar. Kök. I stort sett all väggyta finns på bilderna.
Tänkte slipa med
Festool ctm/ctl 26/36 dammsugare
Festool rotex 90 (som jag vet funkar bra med dammsugare och som har runt och spetsigt huvud-passar bra för kringelikrokar)
Jag kan inget om verktyg, finns säkert många andra alternativ .
Någon som har tips eller ord på vägen? Alternativa verktyg som minimerar damm?
Tack!
Tänkte slipa med
Festool ctm/ctl 26/36 dammsugare
Festool rotex 90 (som jag vet funkar bra med dammsugare och som har runt och spetsigt huvud-passar bra för kringelikrokar)
Jag kan inget om verktyg, finns säkert många andra alternativ .
Någon som har tips eller ord på vägen? Alternativa verktyg som minimerar damm?
Tack!
Tack! Jag hade hoppats att slippa plasta alls, det har fungerat bra med industridammsugare tidigare, men jag har inte slipat spackel tidigare. Bra tips om det visar sig behövasBirgitS skrev:
Till slut så spacklade jag litet i taget nån kvart/halvtimme då och då. Tvättade inte underlag men so far so good.
Hyrde en festool findammsugare och slipade med festool dts 400 (hade också rotex hemma men var tyngre och mycket kringelkrokar ändå, samt mycket lättslipat, förutom att jag spacklat ojämnt och tjockt) . Det tog 3-4 timmar att slipa och det blev inget damm alls-kunde dra fingret på diskbänken utan damm efteråt.
Sammanfattningsvis: det som verkade vara ett mardrömsprojekt gick väldigt smidigt.
Obs att jag inte flyttade ut kylskåp och frys, så några små shortcuts gjorde jag. Det bästa är det godas fiende.
Hyrde en festool findammsugare och slipade med festool dts 400 (hade också rotex hemma men var tyngre och mycket kringelkrokar ändå, samt mycket lättslipat, förutom att jag spacklat ojämnt och tjockt) . Det tog 3-4 timmar att slipa och det blev inget damm alls-kunde dra fingret på diskbänken utan damm efteråt.
Sammanfattningsvis: det som verkade vara ett mardrömsprojekt gick väldigt smidigt.
Obs att jag inte flyttade ut kylskåp och frys, så några små shortcuts gjorde jag. Det bästa är det godas fiende.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Slipa vävtapet som smälter
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa knottrig vävtapet eller riva ner?
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa ner vävtapet innan rullspackling?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur spackla / slipa / repa vävtapet garage bäst?
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa bredspacklad vägg inför målning - hur noga...?
Färg, Måla & Tapetsera