Hej, jag har spacklat en vävtapet och skall nu slipa. Inte mycket 4-5 kvm, men mycket kringelikrokar. Kök. I stort sett all väggyta finns på bilderna.

Tänkte slipa med
Festool ctm/ctl 26/36 dammsugare
Festool rotex 90 (som jag vet funkar bra med dammsugare och som har runt och spetsigt huvud-passar bra för kringelikrokar)

Jag kan inget om verktyg, finns säkert många andra alternativ .

Någon som har tips eller ord på vägen? Alternativa verktyg som minimerar damm?

Tack!

• Kök med vitmålade väggar och bord med slumpmässiga föremål. Tavla på väggen, knivställ, gardin med citronmotiv, stege vid dörr, lampa ovanför bordet, grönska vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med vita skåp, glashyllor, frukter på en hylla, några böcker och en kroklist för kläder på en vägg med blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inte direkt ett verktyg men genom att hänga upp plast en meter från väggen så begränsar man den neddammade ytan rejält.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte direkt ett verktyg men genom att hänga upp plast en meter från väggen så begränsar man den neddammade ytan rejält.
Tack! Jag hade hoppats att slippa plasta alls, det har fungerat bra med industridammsugare tidigare, men jag har inte slipat spackel tidigare. Bra tips om det visar sig behövas

Till slut så spacklade jag litet i taget nån kvart/halvtimme då och då. Tvättade inte underlag men so far so good.
Hyrde en festool findammsugare och slipade med festool dts 400 (hade också rotex hemma men var tyngre och mycket kringelkrokar ändå, samt mycket lättslipat, förutom att jag spacklat ojämnt och tjockt) . Det tog 3-4 timmar att slipa och det blev inget damm alls-kunde dra fingret på diskbänken utan damm efteråt.

Sammanfattningsvis: det som verkade vara ett mardrömsprojekt gick väldigt smidigt.

Obs att jag inte flyttade ut kylskåp och frys, så några små shortcuts gjorde jag. Det bästa är det godas fiende.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.