Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Det börjar rycka i renoveringstarmen, vardagsrummet ser ganska tråkigt ut med sin vävtapet som hade varit OK om det inte var för att det emellanåt finns lite extra tjocka knottror.
Det känns som man hade sparat en del tid om det gått att slipa ner de värsta knottrorna och sedan spackla resten, men går det att slipa ner väven så, eller är det lika bra att riva ner och sätta ny, omönstrad, väv?

Det känns som man hade sparat en del tid om det gått att slipa ner de värsta knottrorna och sedan spackla resten, men går det att slipa ner väven så, eller är det lika bra att riva ner och sätta ny, omönstrad, väv?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag tänkte det med, men där finns knottror utöver själva väven, det skulle bli ojämnt eller gå åt väldigt mycket spackel för att få det jämnt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Ska du måla väggen sen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Det var tanken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Blir för mycket jobb, är ett ganska stort vardagsrum.
Då river jag hellre ner väven och slår på ny.
Då river jag hellre ner väven och slår på ny.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Gå över ett varv med slipen och bredspackla tror jag på.
Om inte väven är lätt att riva ner då
Om inte väven är lätt att riva ner då
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Sa jag förresten att jag har väv i taket med? (av bättre sortering utan de extra knottrorna).
Får gå och dra lite i väven på ett hörn och se om den går ner, är ju skönt att slippa en massa bredspackling med.
Får gå och dra lite i väven på ett hörn och se om den går ner, är ju skönt att slippa en massa bredspackling med.
Blir nog till att spackla då med, det kommer alltid att finnas något kvar och vävtapet är inte limmad med tapetlim, utan kraftigare grejer som kan sitta stenhårt. Kanske det går med tjockt med tapetlim och täcks med gladpack som får sitta ett par dygn. Du får prova på någon liten bit.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Tänker att det borde vara mindre bredspacklingsjobb att laga efter tapeten än att spackla hela väven.
Men drog lite i en vävkant och det ser ut som att den lossar relativt lätt från gipsskivan.
Får kanske överraska den bättre hälften med en halvt nedriven tapet någon dag
Men drog lite i en vävkant och det ser ut som att den lossar relativt lätt från gipsskivan.
Får kanske överraska den bättre hälften med en halvt nedriven tapet någon dag
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Är säkert mindre jobb totalt att bara spackla allt på en gång så slipper du laga den trasiga gipsskivan som blir när du river tapeten 
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Huvudfundering var egentligen går de grova knottrorna att få ner med slipmaskin, den vanliga ojämnheten i vävtapeten är nog inga problem att spackla, men det kommer se ut som skit om jag inte får bort de grova,
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag är inte snabb, men långsam.
Kommer bli gräsänkling några dagar, så det gällde att förbereda så att man kan gå direkt på det kladdiga när de små stjälpredorna lämnat huset.
Vävtapeten spaltar hyfsat.
Hoppas det funkar att slipa, spackla, slipa igen och sedan på med tunn väv.
Kommer bli gräsänkling några dagar, så det gällde att förbereda så att man kan gå direkt på det kladdiga när de små stjälpredorna lämnat huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vävtapeten spaltar hyfsat.
Hoppas det funkar att slipa, spackla, slipa igen och sedan på med tunn väv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Tji fick jag, slipade och spacklade en liten bit.
Fuktan från spacklet får limmet att lossna och bitar av tapeten följer med (främst vid de spacklade skarvarna).
Ser ut som att jag kommer behöva skrapa ner allt
Tur jag har kvar tapetångaren från lägenhetsrenoveringen för 10år sedan
Fuktan från spacklet får limmet att lossna och bitar av tapeten följer med (främst vid de spacklade skarvarna).
Ser ut som att jag kommer behöva skrapa ner allt
Tur jag har kvar tapetångaren från lägenhetsrenoveringen för 10år sedan