Hej,

Jag har en ca. 5 år gammal Bänkskiva i Trä som efter några års bruk fått missfärgningar/blekningar på områden där jag tillagar mat, vattenstänk - vanligt bruk helt enkelt.

1 - Jag har inte kunskapen eller verktygen att helt få loss bänkskivan från köksunderredet. Är det väldigt ovanligt att ta sig an en slipning/oljning av en monterad köksbänk?
2 - Bänkskivan är ca. 1.4 m x 0.6 cm. Finns det någon instegs-klass av slipmaskin som ni kan rekommendera på t.ex. Hornbach/Bauhaus/Liknande?

Kan bara svara på fråga 1. Och där är svaret att det är nog mer regel än undantag att slipa till köksbänken på plats, dvs inte montera bort den.

Jag slipar min bänk med sandpapper och kloss. Räcker långt. Börjar med lite grövre och går sen mot finare papper. När jah oljat bänken slipar jag ner det sista som rest sig med superfint blötslippapper.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för att du hjälper en nybörjare!

Jag skulle alltså kunna slipa manuellt utan maskin? Jag har inga problem att arbeta länge/hårt så länge jag vet att det kommer att fungera.

Skulle du kunna länka till ett förslag på sandpapper & olja på t.ex. Hornbach.se/Bauhaus.se? Jag är verkligen vilse.

Stort tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.