Hej! Vi har ett hus från sent 1800 men med en betydligt yngre trappa i hallen. Vi ska sätta igen trappstegen och sedan bygga ett förråd under trappen (därav är det gamla golvet lämnat kvar under trappan)
Trappan är i nuläget lackad. Hur mkt behöver vi slipa ner lacken innan målning, och med vad ska vi måla? Funkar linoljefärg eller ska man köra på golvfärg? Viktigt att det blir tåligt ju eftersom man springer i trappen en hel del…
Ursäkta dålig bild, vad den enda jag hade i telefonen. Men ni fattar grejen
Trappan är i nuläget lackad. Hur mkt behöver vi slipa ner lacken innan målning, och med vad ska vi måla? Funkar linoljefärg eller ska man köra på golvfärg? Viktigt att det blir tåligt ju eftersom man springer i trappen en hel del…
Ursäkta dålig bild, vad den enda jag hade i telefonen. Men ni fattar grejen
Det räcker att matta ner lacken med en slipmaskin, det går ganska fort..
Var noga i alla hörn, kanter då det behövs för att färgen ska få fäste.
Tvätta sen med målartvätt.
Val av färg bör du rådgöra med en färghandlare.
Själv hade jag nog valt att måla den antikvit och sätta nya steg i oljad ek.
Slitaget på gångytan gör det svårt med målad trapp.
Okej!J Jan_G skrev:Det räcker att matta ner lacken med en slipmaskin, det går ganska fort..
Tråden ligger i Byggnadsvård för att vi vill renovera/restaurera huset till mer tidstypiskt. Då passar det med antingen målad eller trären trapp. Trären är inte ett alternativt av förklarliga skäl.
Om jag rådfrågar i färghandeln har de sällan kunskap om äldre färger och metoder (tex får de alltid spel så fort man nämner linoljefärg)
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Det enda jag gjorde med vår gamla trapp var att tvätta ordentligt med målartvätt, sedan målade jag med en oljefärg vi redan hade hemma. Går ni med skor i den trappen eftersom du tror att den ska nötas mycket?
Vi brukar inte med skor med det händer🫣 så vanlig linoljefärg borde funka?K Kurtivan skrev:
Sorry, jag läste inte i vilket forum det låg.
Men du skriver: Viktigt att det blir tåligt ju eftersom man springer i trappen en hel del…
Det rimmar inte med linoljefärg i alla fall.
Men du skriver: Viktigt att det blir tåligt ju eftersom man springer i trappen en hel del…
Det rimmar inte med linoljefärg i alla fall.
Vad jag vet är linoljefärg väldigt tåligt då den väl härdat? Men kanske finns ännu bättre, äggoljetempera texJ Jan_G skrev:
Just därför vore det kul att höra hur andra med gamla hus gjort😊
Äggoljetempera lämpar sig inte för ytorna ni går på.
Linoljefärg fungerar utmärkt men all färg som man kliver på nöts så klart men linoljefärg nöts på ett trevligt sätt.
Linoljefärg går bra att måla på en lackad yta men ger då inte träet någon av de positiva effekter som färgen har i övrigt.
Oavsett så gäller att matta ner ytan och tvätta ordentligt innan målning.
Linoljefärg fungerar utmärkt men all färg som man kliver på nöts så klart men linoljefärg nöts på ett trevligt sätt.
Linoljefärg går bra att måla på en lackad yta men ger då inte träet någon av de positiva effekter som färgen har i övrigt.
Oavsett så gäller att matta ner ytan och tvätta ordentligt innan målning.
Varför inte trärent och sedan såpskurat?
Så har vi i ett hus från mitten 1800 talet i det andra huset från tidigt 1900 tal har vi linoljemålat.
Linoljefärg slits vackert med fin patina och är otroligt lätt att måla om med efter de år då ni tycker att slitaget gått väl långt.
Så har vi i ett hus från mitten 1800 talet i det andra huset från tidigt 1900 tal har vi linoljemålat.
Linoljefärg slits vackert med fin patina och är otroligt lätt att måla om med efter de år då ni tycker att slitaget gått väl långt.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 352 inlägg
Jag slipade furutrappan lätt och målade med vit golvfärg efter grundning med vit snickerifärg. Vit för vi var less på all furu i huset.H Hufsa skrev:Okej!
Tråden ligger i Byggnadsvård för att vi vill renovera/restaurera huset till mer tidstypiskt. Då passar det med antingen målad eller trären trapp. Trären är inte ett alternativt av förklarliga skäl.
Om jag rådfrågar i färghandeln har de sällan kunskap om äldre färger och metoder (tex får de alltid spel så fort man nämner linoljefärg)
Det är något år sedan och hur slitstarkt det är i längden vet vi ju inte. Men vi har inga barn hemma så dete underlättar ju.
Men vit är problematiskt för du ser varenda skit på trappan.
Linolja kom inte på tal för det har jag fått nog av den enda gången jag använde den.
Av anledningarna jag skrev och som syns på bilden. Trappan är av ca 70-tal med öppna trappsteg. Vi ska sätta igen stegen och då funkar inte trärent eftersom vi sätter igen med plywood. Hade trappan varit gammal/orginal hade vi gärna haft den trären och såpskurad!TorpAnders skrev:
Jag älskar linoljefärg. Resten av interiören är i antingen traditionell linoljefärg eller matt linoljefärg. Finns ingen härligare färg att jobba med!T Thomas_Blekinge skrev:Jag slipade furutrappan lätt och målade med vit golvfärg efter grundning med vit snickerifärg. Vit för vi var less på all furu i huset.
Det är något år sedan och hur slitstarkt det är i längden vet vi ju inte. Men vi har inga barn hemma så dete underlättar ju.
Men vit är problematiskt för du ser varenda skit på trappan.
Linolja kom inte på tal för det har jag fått nog av den enda gången jag använde den.
TorpAnders skrev:
Varför inte trärent och sedan såpskurat?
Linoljefärg slits vackert med fin patina och är otroligt lätt att måla om med efter de år då ni tycker att slitaget gått väl långt.Frågan är om det behövs att slipa upp den lackade ytan eller om det räcker med målartvätt?
Plywood är ju inte traditionellt..😜H Hufsa skrev:
Använd riktigt virke och såpa eller linoljefärg