4 031 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Slipa köksbord på plats?
Sickel och sickelhyvel är inte riktigt samma. Den första är en stålbit att hålla i handen och den andra är en lyxigare variant av hållare till sickeln. Med bra händer och en plan ytan är en sickel/sickelstål fullt tillräcklig.
Fast det finns en utmaning i att råda någon att använda en sickel. Direkt från butik är de ofta inte redo att användas, utan man måste börja med att ”lägga upp den”. Inget omöjligt på något sätt, men det är absolut en tröskel för många människor.
Kanske är de redo direkt om man köper Veritas eller liknande finsicklar. Någon här kanske har koll.
Fast det finns en utmaning i att råda någon att använda en sickel. Direkt från butik är de ofta inte redo att användas, utan man måste börja med att ”lägga upp den”. Inget omöjligt på något sätt, men det är absolut en tröskel för många människor.
Kanske är de redo direkt om man köper Veritas eller liknande finsicklar. Någon här kanske har koll.
Nej, jag menar faktiskt endast sickel. Jag har och använder ibland även en sickelhyvel men har betydligt bättre kontroll med bara sickeln. Använder bara den dyra sickelhyveln för grövre jobb.P Pettman skrev:
En bra sickel kostar en dryg hundring men man får träna lite på att få till en bra egg och få till tekniken för användandet. Med bra instruktioner kan det ta hela 1-2 timmar......
Och förlåt en gammal halvsenil hobbysnickare. Jag skrev "cabinet scraper" men menade "card scraper" precis som skrevs ovan.O Olin skrev:Nej, jag menar faktiskt endast sickel. Jag har och använder ibland även en sickelhyvel men har betydligt bättre kontroll med bara sickeln. Använder bara den dyra sickelhyveln för grövre jobb.
En bra sickel kostar en dryg hundring men man får träna lite på att få till en bra egg och få till tekniken för användandet. Med bra instruktioner kan det ta hela 1-2 timmar......
Klart du har koll. Skulle inte våga rätta dig även om det såg ut så här. Det var ett allmänt förtydligande för någon random läsare som trillar in i tråden.P Pettman skrev:
Och kanske att jag hade gett upp att förstå vad de sa i ett danskt teamsmöte, så genom att skriva här såg jag i alla fall lagom koncentrerad ut och inte bara helt tom...
Klicka här för att svara