Hej Har köpt en lägenhet där rummen ligger i fil, så golvet löper gm tre rum. Framför balkongdörren har parketten släppt (pga den gamla dörren som är bytt). I övrigt är parketten i okej skick, lite normalt slitage bara.
Funderar på om jag borde passa på att slipa och lacka om hela golvet (ca 42kvm, 9000kr efter rot, är det ett okej pris?) eller om det går laga vid dörren på ngt enklare/billigare sätt? Eller är jag dumsnål som inte kostar på golvet nu - efter inflytt av möbler lär det ju aldrig bli av... Förslag eller råd mottages tacksamt!
Funderar på om jag borde passa på att slipa och lacka om hela golvet (ca 42kvm, 9000kr efter rot, är det ett okej pris?) eller om det går laga vid dörren på ngt enklare/billigare sätt? Eller är jag dumsnål som inte kostar på golvet nu - efter inflytt av möbler lär det ju aldrig bli av... Förslag eller råd mottages tacksamt!
Självklart ska du fixa golvet nu, annars går du bara och retar dig på det sen, och det är inte nyttigt för blodtrycket.
Där parketten släppt måste den bytas. Är du händig salar du in en ny bit, men det är knepigt att få det snyggt, så jag skulle lägga pengarna på att ta dit en golvläggare som fick reparera skadorna.
Resten gör du däremot själv. Hyr en golvslip på välsorterad färgaffär, komplettera med en trekantsslip för att komma åt i hörnen. Köp golvlack och lacka själv. Låter du det bara flyta ut ordentligt (på med värmen på max), håller det dammfritt, använder en bra och kraftig lack samt ser till att inte måla in dig själv i ett hörn, så är det inga problem.
Där parketten släppt måste den bytas. Är du händig salar du in en ny bit, men det är knepigt att få det snyggt, så jag skulle lägga pengarna på att ta dit en golvläggare som fick reparera skadorna.
Resten gör du däremot själv. Hyr en golvslip på välsorterad färgaffär, komplettera med en trekantsslip för att komma åt i hörnen. Köp golvlack och lacka själv. Låter du det bara flyta ut ordentligt (på med värmen på max), håller det dammfritt, använder en bra och kraftig lack samt ser till att inte måla in dig själv i ett hörn, så är det inga problem.
Själv tycker jag det är alldeles för knepigt att göra själv med ett gott resultat.
Anlitade golvfirma för att slipa ett granparkettgolv som inte var helt slätt. Två lager vitpigmenterad hårdvaxolja ovanpå. Resultatet blev fantastiskt! Väl värt pengarna. Tycker ditt pris är ok.
Anlitade golvfirma för att slipa ett granparkettgolv som inte var helt slätt. Två lager vitpigmenterad hårdvaxolja ovanpå. Resultatet blev fantastiskt! Väl värt pengarna. Tycker ditt pris är ok.
Ännu ett alternativ är att du river upp golvet och lägger ett nytt. Golvet som är på bilderna är inte något speciellt det är en vanlig 3-stavs lamell parkett. Det är inte ovanligt att när ett gammalt golv slipas så lossnar stavar pga ålder eller fukt.
Allt beror lite på hur du ser på saken
Behålla det gamla
+ charmigt med gamla saker och kan bli jättefint efter reparation och slipning
+ miljömässigt bättre än slit och släng
- risk för problem med lossande stavar
- springor mellan stavar
Lägga nytt golv
+ Valmöjligheter på att utseende /behandling/ färger
+ för det mesta så håller golven högre kvalitet idag
- kan bli dyrare än att fixa till det gamla (men kan kostnadsmässigt vara liknande men med mer jobb)
Allt beror lite på hur du ser på saken
Behålla det gamla
+ charmigt med gamla saker och kan bli jättefint efter reparation och slipning
+ miljömässigt bättre än slit och släng
- risk för problem med lossande stavar
- springor mellan stavar
Lägga nytt golv
+ Valmöjligheter på att utseende /behandling/ färger
+ för det mesta så håller golven högre kvalitet idag
- kan bli dyrare än att fixa till det gamla (men kan kostnadsmässigt vara liknande men med mer jobb)
Klicka här för att svara