Hej
Efter många år är det dags att antingen slipa eller måla. Vet inte riktigt vad som blir bäst, jag tror att slipa och olja är bättre än måla. Men vill gärna gör tips och råd. Och framför allt vad/vilka betyg behövs ??
Se bild nedan
Mvh
Pamela

• Slitet trägolv med repor och fläckar som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror att en målad träskiva i köket fort skulle bli ful så jag skulle slipa och olja (eller hårdvaxolja).

En slipmaskin med olika grova slippapper är ett bra verktyg för detta. Lättast om det går att plocka bort skivan så att det går att komma åt ända till bakre kanten.
https://www.hornbach.se/projekt/valja-slipmaskin/

• Gilla
Pampam
  • Laddar…
G
Jag skulle först "sickla" av ytan med tex en sån här
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...NWCs7zt87-z_pTPvmR0aAh-nEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
så sätter inte sandpapper igen sig, sen 120 papper, om man skrapar ordentligt kan det räcka med 120 annars får man börja med grövre.
Hårdvax skulle jag lagt på också, saicos eller osmos, ska lägas väldigt tunt, torka nått dygn sen minst ett lager till, kör gärna med nått vax som är åt det matta hållet

• Gilla
Pampam
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag tror att en målad träskiva i köket fort skulle bli ful så jag skulle slipa och olja (eller hårdvaxolja).

En slipmaskin med olika grova slippapper är ett bra verktyg för detta. Lättast om det går att plocka bort skivan så att det går att komma åt ända till bakre kanten.
[länk]
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

[länk]

Tack för svaret, jag ska kika länken!

G OMathson skrev:
Jag skulle först "sickla" av ytan med tex en sån här
[länk]
så sätter inte sandpapper igen sig, sen 120 papper, om man skrapar ordentligt kan det räcka med 120 annars får man börja med grövre.
Hårdvax skulle jag lagt på också, saicos eller osmos, ska lägas väldigt tunt, torka nått dygn sen minst ett lager till, kör gärna med nått vax som är åt det matta hållet[/QUOTE

Tack för tipset! Det kommer efterbilder sen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.