Efter en köksrenovering så är denna lilla ruta obehandlad. Då golvet är genomgående i lgh så är jag snål o vill bara fixa det och inte slipa om golvet i hela lägenheten.
Hur uppnår jag bäst ett liknande resultat? Vad heter den behandling vi har? Någon golvguru som kan avgöra av bilderna?
Obehandlad del av trägolv vid vit sockel där resten av golvet verkar vara behandlat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad trägolvsdel vid köksskåpssockel efter renovering, behov av matchande ytbehandling.
Skapa konto
Obehandlad trägolvsektion vid vägg och fotlist i ett renoverat kök.
Skapa konto

Kam det vara avslipat och sen bara nån hårdvaxolja med eventuellt pigmentering i?

• Gilla
Jonte87
  • Laddar…
Robblund Robblund skrev:
Kam det vara avslipat och sen bara nån hårdvaxolja med eventuellt pigmentering i?
Tack för svaret! Ja jag vet i fasen, det kan det mycket väl vara! Hur avgör du det?

Har du nåt ställe som inte syns så kanske du kan skrapa lite där, lack lägger sig ju som en hinna.
Är det hårdvaxolja så går ju den in i träet
Tror det blir svårt att få det där "osynligt"

• Gilla
Jonte87
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har du nåt ställe som inte syns så kanske du kan skrapa lite där, lack lägger sig ju som en hinna.
Är det hårdvaxolja så går ju den in i träet
Tror det blir svårt att få det där "osynligt"
Ja jag hade tänkt öva lite under skåpet på fotot. Skrapa? Slipa menar du?

Nej skrapa med nåt vasst så du ser om det är lack eller inte, det borde du iof kunna se men det är kanske enklare

• Gilla
Jonte87
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej skrapa med nåt vasst så du ser om det är lack eller inte, det borde du iof kunna se men det är kanske enklare
Jaha så menar du! Nej men jag är rätt säker på att det inte är lack...för vi har rispat upp golvet och tappat saker på andra ställen och det blir inga färgflagor eller liknande. Trä´t deformeras men behåller samma färg även nere i själva skadan. "Kanten" mellan behandlad och obehandlad del är näst intill okännbar. Dock är den behandlade delen lenare.

då borde det vara oljat, antingen betsat och oljat eller infärgat med vit hårdvaxolja

du har ingen möjlighet att prata med den som gjort golvet?

• Gilla
Jonte87
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är hårdvaxoljat antagligen med osmo produkter däremot osäker på om det är snow i botten eller 2 lager med 3040

• Gilla
Jonte87
  • Laddar…
Uppdatering, var förbi en färgaffär där det sas vara en vit lackfärg (dvs bets?) sjukt förvirrande med alla olika definitioner. Oavsett så slipade jag med ett 80 papper och strök sedan på lite av rekommenderade färgen från färghandeln. Tycker det blev bättre än jag vågat hoppats på även om det är långt från perfekt. Ska under morgondagen slipa med finare papper och titta i bättre ljus hur flammigheten ser ut...såhär såg det ut efter slipning innan lackning:
Trägolv slipat med 80-papper visas med synliga slippningar innan lackning, närbild.
Skapa konto

Efter lack:
Trägolv slipat med grovt papper, före lackning, halva bilden är täckt av oskarp vit yta.
Skapa konto
Slipat trägolv under ett möbels ben före och efter lackning, visande en jämnare finish.
Skapa konto

Hade jag kommit förbi hemma hos dig. Med det resultatet hade jag garanterat inte märkt någonting. Betydligt bättre än innan;)

• Gilla
Em_A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.