Hej, håller på att bygga en mur av Benders maxi skarp, block som är 350x210x140 och med skarpa kanter. Problemet är att så gott som alla block har gjutrester nertill så de inte går att lägga helt tätt. Längst ner där muren hamnar under mark har jag helt enkelt slagit bort med en hammare men blir ju inget supersnyggt resultat. Nu ska jag mura upp det som ska vara ovan mark och undrar därför hur jag kan få bort dessa gjutrester utan att förstöra de fina skarpa kanterna på blocken?

R
Kanske med en grövre fil/rasp som lägges plant och trycks in mot mitten , en maskinrensning kommer att
förstöra kanten

tommib
Vad säger tillverkaren? Om blocken är designade med skarpa kanter och för tät läggning så känns det som ett tillverkningsfel. Du kanske har fått en dålig batch? Jag kanske inte förstår problemet riktigt?

Lägger upp en bild för att förtydliga. Inte fått svar av Benders än men beställde 5 pall och alla ser likadana ut.

• Närbild på en stapel av betongplattor med ojämn kant som vilar på en pall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jag är verkligen inte betongare men det där ser ut som något som är svårt att göra så mycket åt om de inte efterbehandlar blocken på något sätt. Testa rävlyans metod, men jag skulle verkligen vilja veta vad Benders säger. Om blocken marknadsförs som något som går att läggas tight borde de ha bättre toleranser.

R
Det ser ut som betongvattenskägg , kan bli så om formen inte är 100% tät i nederhörnen som det verkar vara , överdelen stryks av med maskin och blir nog slät

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Fick svar av Benders, det är som sagt formen som är sliten och inte tät och det bör inte ha blivit sådär. Jag gjorde färdigt muren i helgen och tänkte försöka ta bort det som är kvar då jag lagt styggaste sidorna bakåt där jag ska fylla upp mot muren. Tack för hjälpen alla!

R
Kanske knacka lite lätt med ett gammalt stämjärn och liten hammare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.