Barnrikehuset skrev:
Dom flesta boschvinkelsliparna finns med tillägget H t.ex. 15-125 CIT vs. CITH och 15-125 CIE vs. CIEH. Och det enda som verkar skilja att H-varianterna har gasknappen långt bak.
[bild][bild]

Är det bara en smaksak eller är dom optimerade för olika saker?

Ser dessutom att det finns snarlika varianter som endast verkar skilja i maxvarvtal 15-125 CIT 2800-9300rpm och 15-125 CIE 2800-11500rpm. Är den med större spann bättre eller dom anpassade för olika ändamål?
H-varianten är lite skönare/säkrare att hålla i och har en annan typ av on-offknapp som är lite mer lätthanterlig. En mer ergonomisk maskin om man använder den i yrket, t.ex står och kapar metall flera timmar i sträck. Dock är maskinen större och mer otymplig samt inte lika lämplig att använda som betongslip.

Maskinerna med lägre spann har i gengäld högre vridmoment så det beror vad man tänker använda maskinen mest till.

Och GBR 14CA verkar man inte kunna variera varvtalet på den ligger på 11000rpm. Trodde en grej med betongslipar var att man kunde köra på lägre varvtal av någon anledning.

En högre grad av förvirring har infunnit sig.

Finns det någon tumregel när behöver man lägre varvtal/högre moment på en vinkelslip? Ser att modellen INOX (för rostfritt stål) t.ex. ligger lägst i varvtal, har det med ork eller värmeutveckling att göra tro?

Redigerat:
Barnrikehuset skrev:
Och GBR 14CA verkar man inte kunna variera varvtalet på den ligger på 11000rpm. Trodde en grej med betongslipar var att man kunde köra på lägre varvtal av någon anledning.

En högre grad av förvirring har infunnit sig.

Finns det någon tumregel när behöver man lägre varvtal/högre moment på en vinkelslip? Ser att modellen INOX (för rostfritt stål) t.ex. ligger lägst i varvtal, har det med ork eller värmeutveckling att göra tro?
Hastigheterna på maskinen är graderade från 1-6 (2800-11000 RPM), rent generellt kan man säga följande:
1: Polering
2-3: Slipning med sandpapper, metallslipning, stålborstning
4-5-6: Metallkapning, stenkapning porös (leca, lättbetong)
6: Stenkapning betong, diamanthålsågning, betongslipning

Vridmoment är alltid bra men bäst vid metallkapning då det minskar risken för att maskinen nyper samt gör att man kan trycka på lite mer vilket ger högre kaphastighet.

Du har rätt angående INOX-modellen, den har ännu högre vridmoment samt längre hastighet för att skona materialet både hållfasthetsmässigt samt estetiskt då det lätt blir missfärgat om värmeutvecklingen är för hög.

Redigerat:
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Började plocka ihop lite verktyg för att lägga beställning men pausade orden då jag blev osäker på vilken höjd man ska ha på skivan för att diamanterna på diamantkoppskivorna ska ligga bra i förhållande till borstarna i utsugshuven. Någon som provat utsugshuven?

Jula: h=22mm http://www.jula.se/diamantslipskiva-016000
Bosch: h=?, däremot verkar själva diamanterna vara 4,5mm. Verkar vara anpassad för deras betongslip och dom skriver inte höjden. http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172827/faerg-och-skyddsbelaeggning/
Lefeld.de: h= 19, 20, 21 och 24mm och själva diamanterna 4,5-5,5mm http://www.lefeld.de/verbrauchsmaterial/diamantwerkzeuge/trennscheiben/125_mm_c431.htm
http://hpmvideo.saint-gobain.com/ws...orton/Norton_Clipper_2013_Cat/flash.html#/34/

Dessutom hur gör man när diamanterna slits? Är borstarna flexibla nog för att hantera det?

På min Flex är sugkåpan stor nog att ta alla skivor oavsett höjd och för att justera höjden så att skivan inte ligger för långt in använder jag medföljande brickor i varierande tjocklek. Ibland flera brickor.

Fluxor skrev:
DC`ns originalslang passade direkt över Protoolens anslutning. Provkörde lite nyss tillsammans med en skiva/skål/whatever från Dronco (Jula). Kan konstatera två saker. På betong ät det rätt verktyg! På putsad lättbetong är det fel verktyg :D

Lim-, spackel- samt färgrester tog den gladeligen från golvet, och det blev slätt och fint. Från lättbetongväggen tog den allt som kom i dess väg. Erkänner att jag inte är van vid spakarna, men avverkningen var fullkomligt löjlig, alltså fel verktyg för användningsområdet.
Hur funkar det på Protoolen? kan man kompensera slitage genom att shimsa med brickor eller kan själva sugkoppen justeras upp och ner?

Barnrikehuset skrev:
Hur funkar det på Protoolen? kan man kompensera slitage genom att shimsa med brickor eller kan själva sugkoppen justeras upp och ner?
När min Jula-skiva var utsliten i mitt tycke fanns det någon millimeter kvar, men jag hade redan köpt en ny från Tyskland så jag brydde mig inte om det sista. Ser egentligen ingen anledning till att man inte skulle kunna lägga en bricka eller två under skivan mot slipen för att på så sätt tillgängliggöra de sista millimetrarna. Jag vill även minnas att borsten är rätt långa... Jag ska kolla när barnen lagt sig!

Tyvärr har jag en kapskiva monterad, och har ingen lust att byta till sliphuven för tillfället då det är dålig belysning och trångt där den ligger för tillfället. Har cirka två millimeter kvar av slip-sektionerna på Tysklands-skivan, och den slipar fortfarande bra, så tveksam om man ens behöver shimsa för att nyttja hela.

Fluxor skrev:
När min Jula-skiva var utsliten i mitt tycke fanns det någon millimeter kvar, men jag hade redan köpt en ny från Tyskland så jag brydde mig inte om det sista. Ser egentligen ingen anledning till att man inte skulle kunna lägga en bricka eller två under skivan mot slipen för att på så sätt tillgängliggöra de sista millimetrarna. Jag vill även minnas att borsten är rätt långa... Jag ska kolla när barnen lagt sig!
Har inte blivit några inköp än, finns en hel del utejobb kvar innan vintern så jag har inte tänkt så mycket på mina källarprojekt :/

Kollade lite på Protoolen igen. Protools egna diamantskivor är ju extremt dyra till DSG-AGP'n typ 150€/st
http://www.schreinerwerkzeuge-schmi...gories/Protool/Sanieren/Zubehoer_fuer_RGP_130

Denna hade dock varit intressant för att slipa färg från puts http://www.schreinerwerkzeuge-schmi...a/?ObjectPath=/Shops/63343383/Products/778538
Men den kostar nästan lika mycket som hela maskinen...

Var det någon som köpte utsugskåpan till Boschen samt kom fram till vilken höjd på diamantkopparna som passar? Fick ett ryck och beställde utsugskåpan till en av mina GWS 15-125:or. Har tidigare kört egen kåpa i kombination med en Festool RAS115 (för att kunna sänka hastigheten och därmed dammandet) med diamantkopp.

Jag har en Bosch GWS 15-125 CIE med en utsugskåpa. Tog ner puts i källaren, vilket gick jättebra. Köpte Julas 115 m.m. diamantkopp. En nackdel med Boschen (fast jag är nöjd som helhet) är att kåpan och diamantkoppen inte är helt raka mot varandra. Om kåpan ligger jämt med underlaget så tar diamantkoppen framtill, den ligger inte jämt med underlaget. Men utsuget fungerar fortfarande. Kan tänka mig att det både kan vara till fördel och till nackdel att det är så, beroende på vad man slipar.

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Tack för infon! Får ta och mäta vilken höjd man vill ha på diamantkopparna och beställa några från Tyskland. Bådar gott inför färgborttagningen på källargolven.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.