T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 254 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 254 inlägg
Jag ska lacka lite motordelar svarta på min motorcykel. De är aluminiumdelar.
Vilket slippapper bör jag använda för att inte det ska synas under lacken att jag slipat på delarna?
Testade lite med 360 korns sandpapper. Men tycker inte att ytan blev totalt slät. Orolig för att ytan inte ska bli tillräckligt fin/slät innan lackningen.
Vilket slippapper bör jag använda för att inte det ska synas under lacken att jag slipat på delarna?
Testade lite med 360 korns sandpapper. Men tycker inte att ytan blev totalt slät. Orolig för att ytan inte ska bli tillräckligt fin/slät innan lackningen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 305 inlägg
Jag tänker att du behöver upp till minst 1200 helst 2000-korns våtslippapper för att det inte ska synas igenom. Men det är ju flera steg för att det inte ska ta evigheter så har du kört med 360 fortsätt med 800, sedan 1200 och avsluta med 2000.
Kör på smärgelduk, det är bättre på metall än sandpapper.
Finns i många tillbehörs affärer.
Finns i många tillbehörs affärer.
Besserwisser
· östergötland
· 2 363 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 363 inlägg
Är ingen lackerare, men har sett många proffs hur de jobbar och har aldrig sett någon lägga lack direkt på en metallyta. En grundfinish på metallytan, eventuellt filler och slipa, sen en omgång med slipgrund, slipa, eventuellt repetera, sen grund, våtslipa, först därefter lack och sedan "topcoat".T Tovin skrev:
Dels är det nog helt enkelt ett jäkla jobb att få tillräckligt bra finish på den bara metallytan, dels handlar det troligen om vidhäftning och att skydda ytan mot oxidation.
Dom flesta proffsmålar butikerna har slippapper i den kornstorleken du behöver.T Tovin skrev:
Hur är ytorna idag, lackade, olackade, eloxerade eller pulverlackade?
Vilken finish ska du ha matt eller blanksvart?
Olackade behöver du etsgrund innan du lägger på grundfärg.
Glöm inte att det ska vara 2-komp färg, du hittar allt du behöver på någon av alla sidor som säljer 2-k bilfärg på sprayburk.
Har du lackat förut? Sprayburk eller spruta? Öva på en massa skrotbitar innan du ger dig på hojen. Ett dåligt jobb är sämre än att låta det va som det är. Finns inget värre än taskigt målade detaljer på en motorcykel och ännu värre blir det om färgen börjar släppa 🫣
Redigerat:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 254 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 254 inlägg
Det är de silvriga ytorna på bilden i inlägg 1. Allt förutom växelspaken.T Tokenäs skrev:Dom flesta proffsmålar butikerna har slippapper i den kornstorleken du behöver.
Hur är ytorna idag, lackade, olackade, eloxerade eller pulverlackade?
Vilken finish ska du ha matt eller blanksvart?
Olackade behöver du etsgrund innan du lägger på grundfärg.
Glöm inte att det ska vara 2-komp färg, du hittar allt du behöver på någon av alla sidor som säljer 2-k bilfärg på sprayburk.
Har du lackat förut? Sprayburk eller spruta? Öva på en massa skrotbitar innan du ger dig på hojen. Ett dåligt jobb är sämre än att låta det va som det är. Finns inget värre än taskigt målade detaljer på en motorcykel och ännu värre blir det om färgen börjar släppa 🫣
Medlem
· Västernorrland
· 11 307 inlägg
Använd scotchduk istället. det är en 3M produkt men finns i alla möjliga fabrikat.