T
Jag ska lacka lite motordelar svarta på min motorcykel. De är aluminiumdelar.

Vilket slippapper bör jag använda för att inte det ska synas under lacken att jag slipat på delarna?

Testade lite med 360 korns sandpapper. Men tycker inte att ytan blev totalt slät. Orolig för att ytan inte ska bli tillräckligt fin/slät innan lackningen.

Motorcykel med fokus på motordelar i aluminium, stående på kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Inga förslag på vilket sandpapper jag ska använda?

Jag tänker att du behöver upp till minst 1200 helst 2000-korns våtslippapper för att det inte ska synas igenom. Men det är ju flera steg för att det inte ska ta evigheter så har du kört med 360 fortsätt med 800, sedan 1200 och avsluta med 2000.

Ska du lacka så räcker 520 papper, över det är meningslöst om du ska lacka. Går du över det så börjar vi diskutera polering och då är det en helt annan sak, för då går du stegvis upp till 2000 eller högre

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Glömde en sak 😳
Om du av någon anledning fått börja med tex 120 pga av oxid eller behövt jämna till ytorna, så behöver du stega upp kornen tills du når 520.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Vart finns de här sandpapprena att köpa?

Kör på smärgelduk, det är bättre på metall än sandpapper.
Finns i många tillbehörs affärer.

T Tovin skrev:
Mekonomen eller nätet

A Argastesnickaren skrev:
Kör på smärgelduk, det är bättre på metall än sandpapper.
Finns i många tillbehörs affärer.
Fast så där att använda för att lacka på

C
T Tovin skrev:
Inga förslag på vilket sandpapper jag ska använda?
Är ingen lackerare, men har sett många proffs hur de jobbar och har aldrig sett någon lägga lack direkt på en metallyta. En grundfinish på metallytan, eventuellt filler och slipa, sen en omgång med slipgrund, slipa, eventuellt repetera, sen grund, våtslipa, först därefter lack och sedan "topcoat".

Dels är det nog helt enkelt ett jäkla jobb att få tillräckligt bra finish på den bara metallytan, dels handlar det troligen om vidhäftning och att skydda ytan mot oxidation.

• Gilla
Superkewl och 1 till
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Dom flesta proffsmålar butikerna har slippapper i den kornstorleken du behöver.
Hur är ytorna idag, lackade, olackade, eloxerade eller pulverlackade?
Vilken finish ska du ha matt eller blanksvart?
Olackade behöver du etsgrund innan du lägger på grundfärg.
Glöm inte att det ska vara 2-komp färg, du hittar allt du behöver på någon av alla sidor som säljer 2-k bilfärg på sprayburk.

Har du lackat förut? Sprayburk eller spruta? Öva på en massa skrotbitar innan du ger dig på hojen. Ett dåligt jobb är sämre än att låta det va som det är. Finns inget värre än taskigt målade detaljer på en motorcykel och ännu värre blir det om färgen börjar släppa 🫣

Redigerat:
T
T Tokenäs skrev:
Dom flesta proffsmålar butikerna har slippapper i den kornstorleken du behöver.
Hur är ytorna idag, lackade, olackade, eloxerade eller pulverlackade?
Vilken finish ska du ha matt eller blanksvart?
Olackade behöver du etsgrund innan du lägger på grundfärg.
Glöm inte att det ska vara 2-komp färg, du hittar allt du behöver på någon av alla sidor som säljer 2-k bilfärg på sprayburk.

Har du lackat förut? Sprayburk eller spruta? Öva på en massa skrotbitar innan du ger dig på hojen. Ett dåligt jobb är sämre än att låta det va som det är. Finns inget värre än taskigt målade detaljer på en motorcykel och ännu värre blir det om färgen börjar släppa 🫣
Det är de silvriga ytorna på bilden i inlägg 1. Allt förutom växelspaken.

Använd scotchduk istället. det är en 3M produkt men finns i alla möjliga fabrikat.

Är inte aluminiumdelar på fordon ofta eloxerade?

C
Z ZipLock skrev:
Är inte aluminiumdelar på fordon ofta eloxerade?
Säkert, dessutom ofta lackerade med "aluminiumfärg".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.