Hej
Har en minis hunt från lk, tror den heter m60.
När vädret slår om från varmt till kallt så slår det/pulserar det i termostaten.
Detta händer när termostaten står på 3:an, drar jag upp den till 4:an så slutar det.
Om jag trycker ner termostaten så slutar det också.
Plast clipset som håller fast termostaten har gått sönder så jag har ersatt med ett i metall.
Är det fel i mitt värmesystem eller är det bara att termostaten som är dåligt monterad?
Har en minis hunt från lk, tror den heter m60.
När vädret slår om från varmt till kallt så slår det/pulserar det i termostaten.
Detta händer när termostaten står på 3:an, drar jag upp den till 4:an så slutar det.
Om jag trycker ner termostaten så slutar det också.
Plast clipset som håller fast termostaten har gått sönder så jag har ersatt med ett i metall.
Är det fel i mitt värmesystem eller är det bara att termostaten som är dåligt monterad?
En annan möjlig orsak kan vara att drivtrycket från primärsidan är för högt och ventilen inte orkar stänga/öppna i sista skedet när ventilen går i botten. Öppna i så fall omställningen till enrörssystem en aning för att lätta på trycket mot ventilen. Men det ska bara öppnas ytterst lite så ljudet försvinner.
F Freddan-70 skrev:En annan möjlig orsak kan vara att drivtrycket från primärsidan är för högt och ventilen inte orkar stänga/öppna i sista skedet när ventilen går i botten. Öppna i så fall omställningen till enrörssystem en aning för att lätta på trycket mot ventilen. Men det ska bara öppnas ytterst lite så ljudet försvinner.
Jag testade detta och det verkar fungera.
Tack för tipset!
Klicka här för att svara