Hej

Har en minis hunt från lk, tror den heter m60.
När vädret slår om från varmt till kallt så slår det/pulserar det i termostaten.
Detta händer när termostaten står på 3:an, drar jag upp den till 4:an så slutar det.
Om jag trycker ner termostaten så slutar det också.
Plast clipset som håller fast termostaten har gått sönder så jag har ersatt med ett i metall.
Är det fel i mitt värmesystem eller är det bara att termostaten som är dåligt monterad?

• Termostat vid inställning 3 på ett värmesystem med ett ersatt metallclip mot en bakgrund av gul tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Termostater som slår beror ofta på att flödet går åt fel håll.

Är tillopp och retur på inkommande rätt kopplat?

Hej Krilleman

Det var de förra ägarna som installerade som installerade minishunten.
De använde sig av en rörmokare.
Hur kan jag kolla om det är inkopplat på ett korrekt sätt?

En annan möjlig orsak kan vara att drivtrycket från primärsidan är för högt och ventilen inte orkar stänga/öppna i sista skedet när ventilen går i botten. Öppna i så fall omställningen till enrörssystem en aning för att lätta på trycket mot ventilen. Men det ska bara öppnas ytterst lite så ljudet försvinner.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
M MBMB skrev:
Hur kan jag kolla om det är inkopplat på ett korrekt sätt?
Ett sätt är att först strypa vattenflödet helt och låta rören till/från minishunten kallna, därefter vrida på vattenflödet å känna vilket rör som blir varmt först.

Har kollat nu, matningen går rätt väg.

F Freddan-70 skrev:
En annan möjlig orsak kan vara att drivtrycket från primärsidan är för högt och ventilen inte orkar stänga/öppna i sista skedet när ventilen går i botten. Öppna i så fall omställningen till enrörssystem en aning för att lätta på trycket mot ventilen. Men det ska bara öppnas ytterst lite så ljudet försvinner.

Jag testade detta och det verkar fungera.
Tack för tipset!

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.