3 955 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Slår i rören, är de luft i pluggad stigande rör?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Vet vad ni tänker nu, ännu en sån startad tråd och ni börjar förbereda med svar som "använd sökfunktionen" eller denna fråga har ställts tusen gånger förut, MEN, nu är det annorlunda mot de andra trådarna jag läst.
Det dunkar i rören när duschen är igång, det dunkar endast i ett rör som går upp på övervåningen och är pluggat i väntan på inredning av gäst toa och det dunkar endast när duschen går, alltså inte när blandaren i handfatet används.
Förgreningen upp till övervåningen sitter innan duschen, så tror ni det kan stå luft i det pluggade röret?
Sätter jag handen på det röret känner jag hur det dunkar i det.
Taksam för ideér på lösning, tömma systemet och fylla om kanske?
Det dunkar i rören när duschen är igång, det dunkar endast i ett rör som går upp på övervåningen och är pluggat i väntan på inredning av gäst toa och det dunkar endast när duschen går, alltså inte när blandaren i handfatet används.
Förgreningen upp till övervåningen sitter innan duschen, så tror ni det kan stå luft i det pluggade röret?
Sätter jag handen på det röret känner jag hur det dunkar i det.
Taksam för ideér på lösning, tömma systemet och fylla om kanske?
En luftkudde borde snarare dämpa tryckstötar.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Gissning: En backventil där returfjädern har rostat/ärgar sönder.
Men var den sitter är inte lätt att veta.
Första gissning: I varmvattensberedarens "fördelningsrör".
Men var den sitter är inte lätt att veta.
Första gissning: I varmvattensberedarens "fördelningsrör".
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
O hur kan jag ta reda på om det ärdetta? Har en Nibe 310p med inbyggd VB.KnockOnWood skrev:
O borde inte detta hända oberoende av vilken vattenkran jag öppnar ifall det vore den i VB?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Kanske du kan lyssna alldeles intill den misstänkta blandaren.
Och kanske känna med ett finger om det är några vibrationer, som stämmer med tryckstötarna.
Och kanske känna med ett finger om det är några vibrationer, som stämmer med tryckstötarna.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Det har jag gjort och det enda stället det låter är i kallvattenröret upp till övervåningen, allt annat är tyst och inga vibrationer eller så. Dock pullserar ju trycket i duschen, om en lite, i samma takt som smällarna i röret.
Det här felet uppkom för nån vecka sedan och vi har bott i huset i 1,5år utan nått sånt här innan.
Det här felet uppkom för nån vecka sedan och vi har bott i huset i 1,5år utan nått sånt här innan.
Montera en kulventil på blindröret först sen kan du försiktigt lufta röret så det är fyllt med vatten.
Eller lossa försiktigt på pluggen och släpp ut luften tills det droppar vatten och spänn åt sedan.
En luft kammare fungerar som en fjäder, vattnet oscillerar in med en viss frekvens.
Eller lossa försiktigt på pluggen och släpp ut luften tills det droppar vatten och spänn åt sedan.
En luft kammare fungerar som en fjäder, vattnet oscillerar in med en viss frekvens.
Klicka här för att svara