Hej! Pellets pannan började strula här om dagen. Jag trodde först problemet var med kuggarna men efter att den började bete sig enligt videon tror jag snarare det är kedjan 😁… Går det isåfall bara att ta bort en länk eller är det ny som gäller? Funkar vanlig cykelkedja?

Redigerat:
Ser slapp ut, ja. Motorn ser ut att vara justerad så långt ut den kan. Ta bort en länk och flytta motorn. Se över så kuggarna går att rotera och inte sitter fast.

Det verkar ju även som att något går väldigt tungt.

Bästa svaret

Ser ut att kärva invändigt. Alla drev ska ju röra sig tänker jag. De två inringade ser rejält sega ut...
Närbild på mekaniskt system med kedjor och kugghjul, med två kugghjul markerade med röda cirklar.

ja det är nog nåt som är fel där.........

Ja, det verkar kärva. Sen ser det ut som åminstone de små dreven är väldigt slitna

Cheesen
M Miiigge skrev:
Hej! Pellets pannan började strula här om dagen. Jag trodde först problemet var med kuggarna men efter att den började bete sig enligt videon tror jag snarare det är kedjan 😁… Går det isåfall bara att ta bort en länk eller är det ny som gäller? Funkar vanlig cykelkedja?
Inte bara kjedjan som är slut... Dreven är helt slut, vet inte om jag nånsin sett så slitna drev.

Ja, ny kedja och byte av dreven är att rekommendera.
Sen regelbunden smörjning av kedjan.

Behövs ju en riktig bild för att se om kedjehjulen är slut, jag tycker inte de ser så illa ut på filmen.... (Förutom det minsta som inte snurrar)

Men någon måste ju satt dit en för lång kedja, så där mycket lär den inte sträckt sig..

Du måste ju ta isär det hela och ta reda på varför två kedjehjul inte snurrar, sen kan du börja fundera på om du ska byta kedja eller bara korta den...

Edit; det kan ju vara så att det inte gick att korta kedjan mer utan att sätta en halvlänk...

Cheesen Cheesen skrev:
Inte bara kjedjan som är slut... Dreven är helt slut, vet inte om jag nånsin sett så slitna drev.
på just dylika eller? Jag har sett drev i andra applikationer där tänder saknas helt så på det viset ser de inte så slitna ut av det lilla man ser i filmen.

M Miiigge skrev:
M Miiigge skrev:
jag har precis bytt från 6mm till 8mm.. kan detta vara problemet? Jag har tagit av kedjan och renat koppen.. som flera av er nämner så sitter typ två drev näst intill fast.. lyckats rotera genom skifnyckel men det är riktigt trögt.. vad gör jag nu? Behöver varmvatten

Centano Centano skrev:
Ser ut att kärva invändigt. Alla drev ska ju röra sig tänker jag. De två inringade ser rejält sega ut...
[media]

Centano Centano skrev:
[bild]LÖST! Problemet precis som du säger var att det hade kört fast invändigt.. fick ta loss den och skruva isär / vrida på det stora drevet tills massa pellets och förkolnad kom ut.. nu har jag smörjt ordentligt. Inget fel på kuggar och drev. Tack för hjälpen! Centano

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Löst! Centano hade rätt.. hade fastnat inuti så jag fick lossa och få ut all pellets och annat förkolnader.. nu smörjde jag och den går som på räls. Tack! Inget fel på drev då förra ägaren bytte dessa för ett halvår sedan

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
[bild]
Löst! Centano hade rätt.. hade fastnat inuti så jag fick lossa och få ut all pellets och annat förkolnader.. nu smörjde jag och den går som på räls. Tack! Inget fel på drev då förra ägaren bytte dessa för ett halvår sedan

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.