Hej! Pellets pannan började strula här om dagen. Jag trodde först problemet var med kuggarna men efter att den började bete sig enligt videon tror jag snarare det är kedjan 😁… Går det isåfall bara att ta bort en länk eller är det ny som gäller? Funkar vanlig cykelkedja?
Redigerat:
Ser slapp ut, ja. Motorn ser ut att vara justerad så långt ut den kan. Ta bort en länk och flytta motorn. Se över så kuggarna går att rotera och inte sitter fast.
Det verkar ju även som att något går väldigt tungt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
ja det är nog nåt som är fel där.........
Inte bara kjedjan som är slut... Dreven är helt slut, vet inte om jag nånsin sett så slitna drev.M Miiigge skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 960 inlägg
Behövs ju en riktig bild för att se om kedjehjulen är slut, jag tycker inte de ser så illa ut på filmen.... (Förutom det minsta som inte snurrar)
Men någon måste ju satt dit en för lång kedja, så där mycket lär den inte sträckt sig..
Du måste ju ta isär det hela och ta reda på varför två kedjehjul inte snurrar, sen kan du börja fundera på om du ska byta kedja eller bara korta den...
Edit; det kan ju vara så att det inte gick att korta kedjan mer utan att sätta en halvlänk...
Men någon måste ju satt dit en för lång kedja, så där mycket lär den inte sträckt sig..
Du måste ju ta isär det hela och ta reda på varför två kedjehjul inte snurrar, sen kan du börja fundera på om du ska byta kedja eller bara korta den...
Edit; det kan ju vara så att det inte gick att korta kedjan mer utan att sätta en halvlänk...
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
M Miiigge skrev:
M Miiigge skrev:
Centano skrev:Ser ut att kärva invändigt. Alla drev ska ju röra sig tänker jag. De två inringade ser rejält sega ut...
[bild]LÖST! Problemet precis som du säger var att det hade kört fast invändigt.. fick ta loss den och skruva isär / vrida på det stora drevet tills massa pellets och förkolnad kom ut.. nu har jag smörjt ordentligt. Inget fel på kuggar och drev. Tack för hjälpen! Centano
Löst! Centano hade rätt.. hade fastnat inuti så jag fick lossa och få ut all pellets och annat förkolnader.. nu smörjde jag och den går som på räls. Tack! Inget fel på drev då förra ägaren bytte dessa för ett halvår sedanCentano skrev: