Jag har spacklat skarvar för första gången med uppenbart dåligt resultat vilket släpljuset visade.

Finns det någon annan lösning än att bredspackla hela väggen och måla om?
 
  • Vägg med dåligt spacklade skarvar synliga i släpljus, uppvisar ojämnheter och skuggor som framhävs av överliggande belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundenhet i en spacklad vägg synlig i släpljus, där skarvar är tydliga efter första spacklingsförsöket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med dåligt spacklade skarvar synliga i släpljus nära taket, eluttag och fönsterkant visar rummets hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göra om behöver du, men det ser ju nästan ut som att underliggande tapet släppt? Eller är det ditt spackel? Isåfall har du spacklat för tjockt och slipat för dåligt.

Vill du inte bredspackla som inte är helt enkelt för en ovan så finns renoveringstapet - men för bra resultat så behöver du antagligen slipa ner spacklet först.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Göra om behöver du, men det ser ju nästan ut som att underliggande tapet släppt? Eller är det ditt spackel? Isåfall har du spacklat för tjockt och slipat för dåligt.

Vill du inte bredspackla som inte är helt enkelt för en ovan så finns renoveringstapet - men för bra resultat så behöver du antagligen slipa ner spacklet först.
Jag har spacklat för tjockt, det kändes jämt innan målning dock men färgen och ljuset gör ju så att man ser minsta bula.

Kan man slipa ner färgen också eller behöver man skrapa?

Hade du rekommenderat renoveringstapet istället för rullspackel?
 
Ossian K Olsson
H Hampebamse skrev:
Jag har spacklat för tjockt, det kändes jämt innan målning dock men färgen och ljuset gör ju så att man ser minsta bula.

Kan man slipa ner färgen också eller behöver man skrapa?

Hade du rekommenderat renoveringstapet istället för rullspackel?
Det är svårt att spackla. Speciellt om man ska ha släpljus på det, då krävs det någon form av spacklingsjesus!

Du kan bredspackla på färgen och sen slipa jämnt och måla om.
 
Rullspackel är aldrig en rekommendation.
Slipa befintligt spackel. Spackla i där det behövs efter det och slipa igen.

Tyvärr kommer ett sådant släpljus alltid vara extremt avslöjande. Så även ett bra utförande kommer se ganska illa ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.