-MH- skrev:
Lite åt det hållet, men mer renodlad stege utan någon durkplåt alls har jag sett. Långt var det, kanske 6 m lastyta. Kollade aldirg tillverkaren, tyvärr.
På tal om långt :D

rortrailer.jpg

/baklastaren

Eftersom du har BE så snackar vi inte totalvikt utan bruttovikt vilket är något helt annat.
Släpet får ha vilken totalvikt som helst MEN du får inte dra ett släp med högre bruttovikt än 3500kg.
Bruttovikten är ju tjänstevikten + lasten och du kan då välja ett släp med högre totalvikt men inte lasta det fullt om så önskas.
Sen är det inte så farligt att köra med några hundra kilo överlass med BE-kort mot att dra ett för stort släp tomt med B-kort...

Att köra en 3-tons grävare kräver då ett släp som väger max 500kg i tjänstevikt vilket nog blir svårt men så många hundra kilo extra väger dom nog inte.

Jag tror MH har koll på reglerna. Det har man när man har BE.....:)

Ett större släp är antagligen inte positivt i denna ekvation eftersom det just är tjänstevikten som är problemet. Ända tills MH uppgraderar till en nyare F-150 alltså.

• Gilla
Olaa89
  • Laddar…
Detta med att kunna förlänga ramen fram till handsken, det borde fasen vara obligatoriskt på alla pluttesmå släp. Det skulle folk verkligen ha nytta av när man ska köra långa brädor som inte väger så mycket hem från byggmarknaden. Och vi andra skulle slippa åka på samma väg som bilarna med -300kg i kultryck.

MathiasS har fel, jag hade inte riktigt koll på reglerna. :) Tog D(E)-kort, och då fick man C och BE på köpet liksom.

Gick efter reg-papprets högsta vikt på släpet. Nu hittar jag inga släp med mer än 3500 i totalvikt, så det spelar kanske inte så stor roll.

Amerikansk bil? När det finns kvalitetsfordon från Solihull!

• Gilla
Nylanderz
  • Laddar…
-MH- skrev:
MathiasS har fel, jag hade inte riktigt koll på reglerna. :) Tog D(E)-kort, och då fick man C och BE på köpet liksom.
Skämmes på dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.