Vilka släp har högst lastvikt, om man skall hålla sig inom 3,5 ton totalvikt.

Skall i så fall användas för att köra traktorer, mingrävare, skogsmaskiner och annat bra att ha, så det får nog vara högbyggt och brett.

Det lär ju inte bli lagligt med b-kort ändå om du ska köra bil+släp+minigrävare.

På ett ungefär kan man säga att det är så här:

Bilen måste ha tjänstevikt minst lika med släpets totalvikt. Minigrävare börjar väl på runt 1,5 ton, och om släpet då väger 500 kilo (förmodligen tyngre om det ska få lasta så mycket) så blir det ju 2 ton totalvikt.

För att få dra detta om man går efter reglerna på b-kort så ska bilens tjänstevikt då ligga på 2 ton, och om man antar att bilen även får lasta 400 kilo så hamnar totalvikten på 2,4 ton.

Med b-kort så är det sammanlagd totalvikt som gäller, inte den faktiska vikten, och bilen måste få dra släpets totalvikt.
Så med en liknande kombination är du uppe i 4,2 ton, mao inte ok.

Det är så jag tolkat reglerna iaf, om jag har fel får nån rätta mig.

Man kan kort och gott säga att man kan glömma att dra en kärra med minigrävare på b-kort.

Har BE-kort och min lätta lastbil får dra 3,5 ton totalvikt. Tack för din omtanke.

ahaa, jag trodde du menade de 3,5 ton totalvikt för hela ekipaget man får dra med b-kort... :)

Minigrävarsläp är för korta för min smak. Hoppades att någon redan gjort noggran undersökning. :)

Ok, jag tror att du hittar det du vill ha i Ifors sortiment.

Men, är inte 3,5t lite pjuttigt i detta sammanhang. Vilken traktor får man med sig på ett sådant släp förutom en gammal Grålle? Du behöver byta dragbil till en Ford F-150. 5300 kg på kroken!

En Grålle väger runt 1500 kg, min MF-135:a väger under två ton. En sådan här leksak väger 3 ton.

Med en 3 tons minigrävare kan man dika i skogen, så jag skulle vilja kunna lasta 3 ton utan (allt för mycket) överlast. Skopor och farmartanken får jag väl ha på dragbilens flak (lastar 1100 kg).

Aluminium ger låg egenvikt = hög lastvikt

Lööve har en entreprenadvagn (LE 3500) med 290x146 cm lastyta och 2990 kg maxlast. Flakvagnen LS 3500 har 400x185 lastyta och 2895 kg maxlast. Biltransportvagnen LB 3000 har 500x196 lastyta och 2470 kg maxlast (kanske kan förstärkas till 3000 kg maxlast ?)

Samtliga ovan har totalvikt 3500 kg eller under (LB 3000).

www.loove.se

/baklastaren

Jag har sett vagnar där man inte har flak, utan bara som två stegar där man kör upp maskinen. Vet du vem som gör sådana?

-MH- skrev:
Jag har sett vagnar där man inte har flak, utan bara som två stegar där man kör upp maskinen. Vet du vem som gör sådana?
Lööves LE 3500 och LB 3000 har en sådan uppbyggnad.

www.loove.se

/baklastaren

Lite åt det hållet, men mer renodlad stege utan någon durkplåt alls har jag sett. Långt var det, kanske 6 m lastyta. Kollade aldirg tillverkaren, tyvärr.

baklastaren skrev:
Lööves LE 3500 och LB 3000 har en sådan uppbyggnad.

www.loove.se

/baklastaren
Kund inte låta bli att konfigurera upp ett sådant släp. 109kSEK, ex moms förstås....:eek:

Ett alternativ som kanske är helt fel , men ändå.
En 40 km/h jordbrukstraktor med flakväxlarvagn.
Användningsområdet är överlägset.

Kolla in www.skaneslap.se. De har ganska mycket olika varianter på släp.

/Samuel som själv drömmer om ett riktigt fint släp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.