3 541 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Släp med gallergrindar för fritidsbruk
Sida 1 av 2
Hade tidigare en 13 år gammal obromsad Tiki 275 utan grindar men bytte nu till en 5 år gammal bromsad Brenderup L0751 med 80cm grindar. Den är jättefin o stabil och rullar väldigt fint efter bilen utan gnissel o skrammel till skillnad från Tiki-kärran.
Nu börjar jag dock fundera på om jag gjorde något förhastat som inte köpte en ny obromsad FS1425U750 (finns ju aldrig som lätt begagnade) istället för nästan samma pengar.
Kändes bara bra att ha ett rejält och tåligt släp som klarar mycket övervikt men bromsarna känns som ett aber när de kommer börja strula...
Hur korkat är det att ha ett bromsat släp om det bara används ca 15 ggr/år, 14-15 av dessa gånger räcker 500 kg lastvikt och knappt används på vintern..?
Nu börjar jag dock fundera på om jag gjorde något förhastat som inte köpte en ny obromsad FS1425U750 (finns ju aldrig som lätt begagnade) istället för nästan samma pengar.
Kändes bara bra att ha ett rejält och tåligt släp som klarar mycket övervikt men bromsarna känns som ett aber när de kommer börja strula...
Hur korkat är det att ha ett bromsat släp om det bara används ca 15 ggr/år, 14-15 av dessa gånger räcker 500 kg lastvikt och knappt används på vintern..?
Jag skulle alla dar i veckan välja ett bromsat släp före ett obromsat. Har själv ett bromsat Fogelsta släp som jag har övertagit efter min far. Tror att det är från -95 plus/minus något år. Och har inte gjort speciellt mycket mer än justerat ställskruven tillbromsarna några gånger och det gick igenom besiktningen utan anmärkningar i vintras. Tror inte jag kör mer än typ 20 ggr per år. Vissa månader blir det kanske 4-5 ggr andra månader inget körande alls. De första 15 åren stod släpet alltid utomhus utsatt för regn, snö och sol. Numera står det fortfarande utomhus men för det mesta under en carport.
Edit: Kollade upp vad det är för släp som jag har (svårt att hålla data i huvudet). Det är ett Trailergruppen D1250 från -97 som är kompletterat med en aluminiumkåpa. Kåpa är bra i många fall men lite i vägen när man skall köpa grus, jord eller likvärdig last. Lastlängden är 3,25 m invändigt och tillåten lastvikt 940 kg. Skulle man vilja lasta längre saker så går det bra att ta bort främre och bakre lämmen, men då får inte lasten vara högre än läm höjden för då måste man demontera kåpan och det är inget man vill göra speciellt ofta...
Edit: Kollade upp vad det är för släp som jag har (svårt att hålla data i huvudet). Det är ett Trailergruppen D1250 från -97 som är kompletterat med en aluminiumkåpa. Kåpa är bra i många fall men lite i vägen när man skall köpa grus, jord eller likvärdig last. Lastlängden är 3,25 m invändigt och tillåten lastvikt 940 kg. Skulle man vilja lasta längre saker så går det bra att ta bort främre och bakre lämmen, men då får inte lasten vara högre än läm höjden för då måste man demontera kåpan och det är inget man vill göra speciellt ofta...
Redigerat:
Jag äger ett >20 år gammalt bromsat Rekosläp, när jag någon gång funderat på att byta så har jag kommit på andra tankar när jag sett hur lite man får lasta på de obromsade om man som jag har en liten lätt dragbil.
Skulle också säga att bromsat är att föredra men med tillägget att gå på ett lite större än enbart skivmått. Jag skaffade ett brenderup d1000 när jag köpte mitt första för att kunna ta långa virkeslängder utan att får för lågt kultryck samt att det har varit ofta jag faktiskt har haft nytta av den 3,25 meter långa lastlängden.S Sweetme skrev:Hade tidigare en 13 år gammal obromsad Tiki 275 utan grindar men bytte nu till en 5 år gammal bromsad Brenderup L0751 med 80cm grindar. Den är jättefin o stabil och rullar väldigt fint efter bilen utan gnissel o skrammel till skillnad från Tiki-kärran.
Nu börjar jag dock fundera på om jag gjorde något förhastat som inte köpte en ny obromsad FS1425U750 (finns ju aldrig som lätt begagnade) istället för nästan samma pengar.
Kändes bara bra att ha ett rejält och tåligt släp som klarar mycket övervikt men bromsarna känns som ett aber när de kommer börja strula...
Hur korkat är det att ha ett bromsat släp om det bara används ca 15 ggr/år, 14-15 av dessa gånger räcker 500 kg lastvikt och knappt används på vintern..?
Så min rekommendation är att skaffa ett som är minst 3 meter långt och med så hög totalvikt du får lov att dra. Den ökade skatt och försäkingskostnaden är försumbar.
Har ett Sävsjösläp sedan 25 år, väldigt nöjd. Används av flera mackar som uthyrning. 1500kg axel men reggat som 750. Bromsat, såklart. Justerat bromsarna vid 1 tillfälle efter byte. Alltid stått utomhus, inga problem. Självklart 80-grindar, att köra ved, skräp till tippen osv. är ju helt värdelöst med bara 20cm lämmar!
Klätt botten med durkaluminium, gör väldigt stor nytta! Riktiga skärmar av plåt med avbärarreling som tål att stå på, köper aldrig ett nytt släp utan att kunna klättra upp på sidan.
Men självklart, behovet får ju styra. Finns ju pluttenutt kärror som rymmer en lastpall, finns säkert dom som nöjer sig med det.
Klätt botten med durkaluminium, gör väldigt stor nytta! Riktiga skärmar av plåt med avbärarreling som tål att stå på, köper aldrig ett nytt släp utan att kunna klättra upp på sidan.
Men självklart, behovet får ju styra. Finns ju pluttenutt kärror som rymmer en lastpall, finns säkert dom som nöjer sig med det.
Jag har ett obromsat Brenderup FS1425U750 med 80 cm grindar som jag köpte för två år sedan. Gav 13,9’ inkl. moms nytt.
Extremt nöjd med detta. Är på tippen runt 30 ggr per år pga renoveringar och då är grindar och ett enkelt flexibelt lastnät superbra. Kör massor ibland till trädgården och brukar lasta 1000 kg och köra sakta (bor nära grustaget). Väldigt stabilt och lättkört, men rullar såklart bäst med lite last.
Har själv lite svårt att förstå poängen med ett bromsat släp om man inte måste köra väldigt tungt, lagligt. Nu drag jag med en V90 så upplever inte bromsverkan som ett bekymmer.
Extremt nöjd med detta. Är på tippen runt 30 ggr per år pga renoveringar och då är grindar och ett enkelt flexibelt lastnät superbra. Kör massor ibland till trädgården och brukar lasta 1000 kg och köra sakta (bor nära grustaget). Väldigt stabilt och lättkört, men rullar såklart bäst med lite last.
Har själv lite svårt att förstå poängen med ett bromsat släp om man inte måste köra väldigt tungt, lagligt. Nu drag jag med en V90 så upplever inte bromsverkan som ett bekymmer.
Har exakt samma släp och håller med, tydlig skillnad när man kör det utan last eller med. Behövs inte mycket last för att det ska gå lite jämnare och inte studsa omkring så mktF falkn skrev:Jag har ett obromsat Brenderup FS1425U750 med 80 cm grindar som jag köpte för två år sedan. Gav 13,9’ inkl. moms nytt.
Extremt nöjd med detta. Är på tippen runt 30 ggr per år pga renoveringar och då är grindar och ett enkelt flexibelt lastnät superbra. Kör massor ibland till trädgården och brukar lasta 1000 kg och köra sakta (bor nära grustaget). Väldigt stabilt och lättkört, men rullar såklart bäst med lite last.
Har själv lite svårt att förstå poängen med ett bromsat släp om man inte måste köra väldigt tungt, lagligt. Nu drag jag med en V90 så upplever inte bromsverkan som ett bekymmer.
