Grannens tomt (plan yta) ligger c:a 0,7m over min. Det är en kort slänt mellan. Tomtgränsen gå mitt i slänten.
Dagvaten från grannen rinner ner mot mig och drar med sig jord. Vet att var och en fastighetsägare skall ta hand om sitt dagvatten. Grannen förstår inte detta.
Om slänten varit helt på deras sida hade det varit enklare att få dom att ta ansvar för sitt dagvatten tror jag.
Har jag rätt att gräva bort min del av slänten?

S SvenGe skrev:
Grannens tomt (plan yta) ligger c:a 0,7m over min. Det är en kort slänt mellan. Tomtgränsen gå mitt i slänten.
Dagvaten från grannen rinner ner mot mig och drar med sig jord. Vet att var och en fastighetsägare skall ta hand om sitt dagvatten. Grannen förstår inte detta.
Om slänten varit helt på deras sida hade det varit enklare att få dom att ta ansvar för sitt dagvatten tror jag.
Kan du inte lägga dräneringsrör i slänten om grannen är en rövhål? Då kan du leda bort det mesta av vattnet

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att man ska ta hand om sitt eget dagvatten gäller avloppsvatten från hårdgjorda ytor och tak. Det leder man inte in till via rör eller dike grannen utan tillåtelse. Att leda in det indirekt som vatten i mark är oftast i praktiken OK, annars skulle man praktiskt inte kunna infiltrera det via t ex stenkista.

Naturligt dagvatten från regn och smältvatten som rör sig längs markytan är påtagligt mindre reglerat. Lösningen där är att du anlägger ett avskärande dike på din fastighet (eller över gränsen i överenskommelse med grannen). På tomtmark behövs ofta bara en liten syftning till dike för att hantera de begränsade mängderna vatten. Rördike med grov makadam fungerar också.

Redigerat:
Claes Sörmland
S SvenGe skrev:
I grund och botten har du rätt att ta bort den del av slänten som ligger på din mark. Men du måste vid schaktningen tillse att du inte skadar grannens fastighet med åtgärden. Finns allmänna hänsynskrav och även mer specifika sådana för just schaktning i jordabalken. Det du riskerar är således skadeståndskrav från grannen med grund i jordabalkens hänsynskrav.

En lösning kan t ex vara en låg stödmur. Är den under 0,5 m hög så är det nog så i alla kommuner att den inte räknas som en mur och därmed inte kräver bygglov. Vill du bygga högre så krävs bygglov.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.