1 677 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Slangar och kopplingar till inlopp och bräddavlopp
Hallå,
Jag har gjutit en liten pool och använt rostfria inlopp och bräddavlopp från phalen. Inloppen har 1.5" invändig gänga och avloppet 2".
Alla anslutningar till in- och avlopp och slangar kommer att hamna under marken. Jag vet inte om det är rekommendera men så vill jag ha det.
Min fundering är vad man ska använda för kopplingar och slangar för att minimera risken för problem?
Jag har gjutit en liten pool och använt rostfria inlopp och bräddavlopp från phalen. Inloppen har 1.5" invändig gänga och avloppet 2".
Alla anslutningar till in- och avlopp och slangar kommer att hamna under marken. Jag vet inte om det är rekommendera men så vill jag ha det.
Min fundering är vad man ska använda för kopplingar och slangar för att minimera risken för problem?
Normalt är 50 mm slang för pooler, men tänk till lite nu. Det måste vara nerförsbacke på alla slangar. Så dom kan tömmas på vatten inför vinter annars kan kopplingar frysa sönder. Slangarna i sig själv klarar det.
Se även till att det att det tappas ur poolen, minst till ca 20 cm under inloppen. I övrigt kan du använda dom kopplingar i plast som är blåa, från billiga varuhusen. Behövs inga i RR priser.
Se även till att det att det tappas ur poolen, minst till ca 20 cm under inloppen. I övrigt kan du använda dom kopplingar i plast som är blåa, från billiga varuhusen. Behövs inga i RR priser.
Tack för svar. Ska man så använda PEM slang?J jonaserik skrev:Normalt är 50 mm slang för pooler, men tänk till lite nu. Det måste vara nerförsbacke på alla slangar. Så dom kan tömmas på vatten inför vinter annars kan kopplingar frysa sönder. Slangarna i sig själv klarar det.
Se även till att det att det tappas ur poolen, minst till ca 20 cm under inloppen. I övrigt kan du använda dom kopplingar i plast som är blåa, från billiga varuhusen. Behövs inga i RR prise
Mina inlopp sitter ganska lågt. Detta eftersom marken sluttar och poolen kommer att vara delvis ovan mark o änden där jag har min inlopp.
Tanken var att plugga inloppen i stället för att tömma under: https://vattenbutiken.se/sv/vinterpluggar-till-inlopp-och-braddavlopp
Teknikutrymnet blir lägsta punkten i systemet så att lägga alla slangar med kontinuerligt fall ska inte vara något problem.
Det går med med PEM. men hur är det med sandfilter och pump. Det är speciella kopplingar på dessa för slang och det blir liksom en del böjar att få till,som inte går bra med PEM som är stela.N nybyggarn3 skrev:Tack för svar. Ska man så använda PEM slang?
Mina inlopp sitter ganska lågt. Detta eftersom marken sluttar och poolen kommer att vara delvis ovan mark o änden där jag har min inlopp.
Tanken var att plugga inloppen i stället för att tömma under: [länk]
Teknikutrymnet blir lägsta punkten i systemet så att lägga alla slangar med kontinuerligt fall ska inte vara något problem.
Det med att proppa, TJA kan gå det med, men då har du en hög nivå i poolen. Bäst är att tappa ur till ca 20 cm under ,det blir säkert is i poolen och den sväller uppåt.
Att fylla dom litrar ären låg kostnad mot att något fryser. Tömmer själv till ca 20 cm under och vid några riktigt kalla vintrar, så var det 40 cm klaris och lika syn som genom genom ett fönster.
Intressant. Får fundera på tömning senare. Mina inlopp sitter som sagt lågt.J jonaserik skrev:Det går med med PEM. men hur är det med sandfilter och pump. Det är speciella kopplingar på dessa för slang och det blir liksom en del böjar att få till,som inte går bra med PEM som är stela.
Det med att proppa, TJA kan gå det med, men då har du en hög nivå i poolen. Bäst är att tappa ur till ca 20 cm under ,det blir säkert is i poolen och den sväller uppåt.
Att fylla dom litrar ären låg kostnad mot att något fryser. Tömmer själv till ca 20 cm under och vid några riktigt kalla vintrar, så var det 40 cm klaris och lika syn som genom genom ett fönster.
Pem känns som ett pålitligt allternativt. Man kanske kör det fram till teknikrummet, med lutning hela vägen, och sen går över till något smidigare där.
Är det alltså en en sådan här (R50, 50mm pem) som jag ska ha i bräddavloppet?
https://vvsvatten.com/products/pem-...O4yMJ5Je6yRGoXvRPLQ3VYKvr7-rtk-oaAnQwEALw_wcB
Den fungerar bra och dra till lite extra, annars så tätar dom med handkraft. Har själv en sådan på breddavloppet. Sen så är dom tillverkade för att täta för tryck och inte för sug/vacum. Men på ett breddavlopp fungerar dom. Har en annan typ för just slang till filtret, men övrigt lika med billiga varuhuset.
Kollar man priser så är det ganska stort gap mellan polldelsförsäljarna.
Kollar man priser så är det ganska stort gap mellan polldelsförsäljarna.
Tack!
Ska man satsa på att isolera slangarna dom ska ligga i marken? Från inloppen blir det ca 3 m till teknikrummet och kanske 8 meter till bräddavlopp.
Ska man satsa på att isolera slangarna dom ska ligga i marken? Från inloppen blir det ca 3 m till teknikrummet och kanske 8 meter till bräddavlopp.
Att isolera är nog överkurs. Du nämnde att tömma en del, tomma slangar då. Vid drift och värme, så är flödet så stort. Måmga 3m som går där och hinner inte att svalna mer än 1 grad. Jag har ingen isolering.N nybyggarn3 skrev:
Klicka här för att svara