Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Varför sådana omvägar.
1. Om pumpen funkar så montera loss bränsleslangen och kör pumpen.
alt.
2. Öppna inspektionsluckan till tanken (där hittar man även pumpen). Blir ett jättestort hål att slanga ur.
1. Om pumpen funkar så montera loss bränsleslangen och kör pumpen.
alt.
2. Öppna inspektionsluckan till tanken (där hittar man även pumpen). Blir ett jättestort hål att slanga ur.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Haha:-D. Mycke_nu har massor av alternativ hur han ska tömma tanken nu! Förmodligen inte mitt men skit i det;-)
Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Ska väl inte behövas kortslutas något? Moderna elpumpar strävar ju efter att bygga upp ett tryck så fort du slår på tändningen. Kopplar du då loss bränsleslangen före filtret bör den pumpa tills bränslet tar slut eftersom inget tryck skapas i systemet?thomasx skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
<<Moderna elpumpar strävar ju efter att bygga upp ett tryck så fort du slår på tändningen>>
Gäller inte Volvo 360 87 års modell, där måste motorn gå runt för att det ska hända något.
Snopen blev jag.
Protte
Gäller inte Volvo 360 87 års modell, där måste motorn gå runt för att det ska hända något.
Snopen blev jag.
Protte
Mja, pumpen går någon sekund när man slår på tändningen för att sedan stanna, sedan måste motorn gå runt för att pumpen ska gå. Oftast finns även en funktion som låter pumpen gå när startmotorn går.cem77 skrev:
Ingen pump eller något annat behövs för att tömma en tank!
Använd samma teknik som vid vintillverkning och tömning av akvarium.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert
Ned med en så tjock slang du kan få ned i tankröret och sug upp tills du ser bensinen. Finns modell med pumpblåsa, för bensin är inte så lämpligt att få i sig! Håll sedan slangen under tankens nivå, så rinner bensinen ut av sig själv.
Använd samma teknik som vid vintillverkning och tömning av akvarium.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert
Ned med en så tjock slang du kan få ned i tankröret och sug upp tills du ser bensinen. Finns modell med pumpblåsa, för bensin är inte så lämpligt att få i sig! Håll sedan slangen under tankens nivå, så rinner bensinen ut av sig själv.
Riktigt så enkelt är det inte, särskilt inte i en modern "intelligent" bil. De flesta bilar kör pumpen en stund när man startar tändningen, men startas inte motorn stannar pumpen. Vissa bilar känner t.ex. av olje-tryck, och stänger bränslepumpen om oljetrycket försvinner, men det är för att minska risken för brand vid t.ex. en olycka. Jag har inte hört talas om någon bil med tryckvakt på bränsleledningen. Men den skulle väl i så fall snarast sitta där för att stänga av pumpen om man inte får något tryck...cem77 skrev: