66 173 läst ·
36 svar
66k läst
36 svar
Slanga bensin
Sida 1 av 3
Har oturligt nog 80 liter bensin i en bil som skall skrotas och frågan är hur man suger ur bränslet på enklaste sätt. 
Jag har inte lust att kapa bränsleledningar eller liknande och en komplikation är att det finns spärrar i påfyllningsröret som gör att max slangdiameter är ca 6 mm.
Finns det sughävertar med pump och så klen slang, eller något annat listigt sätt att få igång flödet?
Suger med munnen gör jag inte när det handlar om bensin. :x
Jag har inte lust att kapa bränsleledningar eller liknande och en komplikation är att det finns spärrar i påfyllningsröret som gör att max slangdiameter är ca 6 mm.
Finns det sughävertar med pump och så klen slang, eller något annat listigt sätt att få igång flödet?
Suger med munnen gör jag inte när det handlar om bensin. :x
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
En liten pump i plast till borrmaskinen, kanske.
http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=42087
Edit: Såg nu att det var 1" slanganslutning, men det går ju modifiera;-)
Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=42087
Edit: Såg nu att det var 1" slanganslutning, men det går ju modifiera;-)
Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "pump borrmaskinen"
Vattenpump för borrmaskin 1300 l/h Wolfcraft
Sug upp regnvatten med borrmaskinen
222 kr inkl moms
Läs mer
Enklaste måste vara att lossa slangen till filtret och sen köra pumpen tills tanken är tom.
Risken finns att pumpen rasar om den körs torr men tja, bilen skall ju skrotas?
/Kent
Risken finns att pumpen rasar om den körs torr men tja, bilen skall ju skrotas?
/Kent
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Enklaste lösningen är nog ändå vanlig sughävert. Köp slang av lämplig diameter, ta sedan en 5-20 liters dunk och borra två hål på ovansidan (lite mindre diameter än slangen). Stoppa slangen från tanken i ena hålet, stoppa en halvmeter slang i andra hålet och sug. På så sätt slipper du få bensin i munnen men kommer undan med en billig lösning.
Hmm, lite rädd för kombinationen 80 liter soppa, hammare och spik. :eek:teed skrev:
Den går att köra om man ignorerar ett fasligt oväsen från framvagnen, men den klarar sig nog inte till skroten.ullberg skrev:
Skulle passat på när den vurpade, den stod och vägde på två hjul men slog inte runt.sblixten skrev:
Det får det nog bli!NetNut skrev:Enklaste lösningen är nog ändå vanlig sughävert. Köp slang av lämplig diameter, ta sedan en 5-20 liters dunk och borra två hål på ovansidan (lite mindre diameter än slangen). Stoppa slangen från tanken i ena hålet, stoppa en halvmeter slang i andra hålet och sug. På så sätt slipper du få bensin i munnen men kommer undan med en billig lösning.
Perfekt! Clas Ohlson i morgon!woodrat skrev:
Finns det ingen avtappningsplugg på undersidan av tanken? Det hade åtminstone gamla Saabar.
Du behöver inte vara orolig att göra hål i tanken med något, bensin behöver ju syre och det finns ej i soppan!Jag hade borrat ett 10mm hål ja ställt ett kärl under alt flera och samla upp soppan med!Va snabb med borren bara annars blir man blöt =) Eller som föregånde skrev använd befintlig bensinpump går fort mindre slabb!
Skall det borras i en bensintank så använd för guds skull inte en eldriven/batterimaskin då bensinen troligtvis kommer att rinna ned på borrmaskinen och med stor sannolikhet antänds av gnistorna mellan kolborstar och rotor.Har sett resultatet av sådan håltagning och avråder starkt från det. Stället brann inte ner men bilen på lyften blev riktigt grillad innan elden blev släckt skall det borras så borra uppifrån med tryckluftmaskin inte riskfritt det heller men åtskiligt mycket bättre än elmaskin. Stoppa sedan ned en slang i hålet och hävertera eller sug ut bensinen.
Redigerat: