10 138 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Slang till utedusch?
Är i färd med att montera en utedusch.
Kommer att montera 2st utkastare på garageväggen, och där ansluta med typ gardenakopplingarså slanglängden blir ca 25m fram till duschen.
Min fråga är då, kommer det att räcka med pmslang 16mm, eller kommer jag få tryckfall?
Kommer som sagt vara 2 slang fram kallt/varmnt
Kommer att montera 2st utkastare på garageväggen, och där ansluta med typ gardenakopplingarså slanglängden blir ca 25m fram till duschen.
Min fråga är då, kommer det att räcka med pmslang 16mm, eller kommer jag få tryckfall?
Kommer som sagt vara 2 slang fram kallt/varmnt
Beror väl på hur mycket tryck du vill ha i duschen. En normal dusch klarar du säkert på 16mm slang när det är 25m, förutsatt att det är bra tryck i väggen. Vad har du för rör fram till utkastaren? Samtidigt kan man ju fundera på hur mycket det skiljer om du går upp till 20mm...
Tänk också på att med grövre slang, så tar det längre tid för duschvattnet att bli varmt. Dessutom (om man är ekonomisk) så avslutas duschen alltid med x antal liter i slangen, som bara kyls bort till ingen nytta.
som sagt, troligen går det alldeles utmärkt med 16mm slang. Om du ändå har den liggande kan du ju testa, det enda du förlorar på det är en koppling i vardera ände om det inte fungerar och plastkopplingar är billiga.
HasseTeknik har också en mycket bra poäng.
HasseTeknik har också en mycket bra poäng.
Om man inte heller vill duscha i bara kallvatten (eller varmvatten) tas ju vatten i olika blandning ur båda rören så netto använder du ett "virtuellt" grövre rör som inte ger så mycket tryckfall. Jag tror som ovanstående att det blir bra och fördelaktigt med dina 16 mm rör.
tack för svar, den stora frågan är ju då om PEM-slang håller för varmvattnet, har hört nåt om 60 grader max.
mitt varmvatten är ca 55, vet att PEm slangen blir spröd av varmt vatten, men frågan är ju då om den kommer att typ hålla 20 år istället för 50?
mitt varmvatten är ca 55, vet att PEm slangen blir spröd av varmt vatten, men frågan är ju då om den kommer att typ hålla 20 år istället för 50?
PEM är ju tilltänk att användas för kallvatten. Men när det gäller din installation så finns det ju ingen risk för vattenskador.
Tänk på att använda en koppling med stödhylsa när du tänker köra på varmvatten! "Buelco 66" eller "Vatette plast".
Tänk på att använda en koppling med stödhylsa när du tänker köra på varmvatten! "Buelco 66" eller "Vatette plast".
Klicka här för att svara