Jag fattar inte, upplys mig! Festools ingenjörer verkar tänka på allt, ner till minsta detalj. En sak som jag retar mig på som faen och som ja ginte kan se någon anledning till, varför måste slangarna vara räfflade? Varför inte en slang som ex en gammal dammsugarslang utan räfflor som du inte skulle haka i med på alla möjliga och omöjliga ställen! Jag håller hellre i skenan än lyfter den där jäkla slangen med vänsterhanden.

Det är väl "räfflorna" som gör att det är en slang och inte ett stelt rör?... Se´n kan jag hålla med om att det är tröttsamt att jaga slängeländet.... (Finns visserligen lite prylar för att hålla undan slangen, men dessa hållare och stativ har jag hittills inte ens varit nära att kunna prångla förbi fruns ekonomiska spionöga.)

Dr_Jerkyll skrev:
Jag fattar inte, upplys mig! Festools ingenjörer verkar tänka på allt, ner till minsta detalj. En sak som jag retar mig på som faen och som ja ginte kan se någon anledning till, varför måste slangarna vara räfflade? Varför inte en slang som ex en gammal dammsugarslang utan räfflor som du inte skulle haka i med på alla möjliga och omöjliga ställen! Jag håller hellre i skenan än lyfter den där jäkla slangen med vänsterhanden.
Håller med dig, räfflorna är störiga. Men med tanke på att det är festool som har gjort det är jag övertygad om att det är någon tanke bakom (ja så idoktrinerad är jag..nästan..).

Något som är en bra början för att åtminstone delvis undvika problemet är att köpa en Avvisare FS-AW nr. 489022.

Eller köpa en utsugsarm så att slangen kommer uppifrån och är något lite mindre ivägen. Dock vansinnigt dyrt.

Nästa steg (som jag inte har provat själv, men defintivt tänker göra) är att klä den sista metern av slangen med någon form av "strumpa". I stil med avkapad cykelslang, dock med lägre friktion så att den lätt glider. Något liknande den svarta tejp (?) som Gary Katz har virat runt sin slang här: http://www.garymkatz.com/ToolReviews/Kapex.htm

P
Dr_Jerkyll skrev:
Jag fattar inte, upplys mig!....Jag håller hellre i skenan än lyfter den där jäkla slangen med vänsterhanden.
Seså, kila iväg å sätt sprätt på hundrasjuttio bagis nu, å köp en slangavvisare till din skena!

• zoom__fs_fsaw_489022_z_01a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Jag är såå lååångsaammm...

Dr Jerkyll, håller med dig om det där. Bättre slangar (i mitt tycke) till spånsugen är inte sådär räfflade, och nej bigsnucke, det är inte med nödvändighet räfflor som gör en slang flexibel, även om det är så med dem som hör till Festool etc. Det måste ju vara så att saker lättare fastnar i en slang med räfflor än en utan.

Man kanske skulle rota fram en gammal dammsugarslang.

Slangavvisare och slangavvisare! Vad fasiken, det är som om jag skulle asfaltera vägen upp till huset för att jag inte orkar pumpa bakhjulet på cykeln (tanken har slagit mig). Öhhh, jag försöker alltså säga att man försöker lösa problemet med ett halvfix istället för att göra något åt grundproblematiken... :)

De sitter troligtvis på 57 hangarer fulla med gröna, och några grå, plastslangar! Så jäkla omöjligt kan det väl inte vara att göra en någorlunda lätt och smidig slät slang.

Funderar allvarligt på samma lösnig som dig Handyman, skarva två gamla dammsugarslangar och montera dit muffarna från en festool-stlang.

Redigerat:
Det är nog så, att vill man undvika veck på en slang, måste den ha räfflor. Det förstår Du om Du tittar på en avgasslang liggande på golvet i en bilverkstad. På ett visst fabrikat kunde man t.o.m. slå en knut utan att det uppstor ett veck, vad det nu skulle vara bra för.

Men om nu en räfflad slang hänger över styrskenans kant, och det gäller även kabeln, så utgör friktionen ett irritationsmoment, och jag ser två lösningar. Antingen snabbfäster man en liten rulle på skenänden med exempelvis en limklämma, eller låter man slangen vila på axeln, och då avser jag operatörens egen axel.

per

Axelvarianten kör jag med ibland, om det är uppenbart att jag måste hålla i skenan och det är viktigt att snittet blir bra. Men det är fortfarande en nödlösning tycker jag.

Gamla dammsugarslangar är lite tyngre och stelare förstås, men inte blir det några veck på dom?

Det har nog att göra med hur flexibla man kräver att de ska vara, men jag har heller inget minne av att de där gamla slangarna fick veck när man böjde dem, men de går som sagt inte att böja så mycket.

Jag tror att du bör börja med en avvisare. Den rätt skarpa kanten på en skena utan avvisare kommer nog de flesta typer av slangar att fastna på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.