68 080 läst ·
25 svar
68k läst
25 svar
Slamma tegel eller måla?
Då får man ju måla om huset! Varför leva med en fasad man tycker är ful för att man vill slippa underhåll? Huset blev ju superfint när de målade det vitt! Det röda teglet var iofs ganska fint det med för en gångs skull men ofta är teglde hus väldigt fula tycker jag och har alltid tyckt så faktiskt!
Men det kanske är så att utseendet på ditt hus inte spelar så stor roll för dig men det kanske det för för andra?G gaia skrev:Har läst om såna problem på danska sidor där det var poppis att göra detta och det blev med blandade resultat. Negativa resultat var att slamningen håll inte länge och släpte här och där och man viste varken in eller ut: jobbigt och dyrt att återställa för då måste man skrapa det hela och hitta på annat ytsikt. Att få fasaden i ursprunglig skick som ren tegel skulle kosta lika mycket. Minns dock ej vad som blev fel men troligtvis cementslamning på gammalt tegel.
Min slutsats : kunde danskarna med sina goda kunskaper om tegelhus göra fel det så tror jag att det blir ännu svårare att hitta en hantverkare med rätta kompetenser här. Men jag kan ha fel ....
Jag skulle inte röra vid en nästan underhållsfri tegelfasad och i stället skulle jag lägga pengar och fritid på annan sorts underhåll/utsmyckning av huset. Det är för resten inte så goda tider för att låna pengar och lägga dom på något som inte är fel ....bara brunt.
Man kan ju plantera växter med ljusgröna blad och vita rosor/ blommor mot mörk bakgrund ... det lyfter en dyster murverk många steg uppåt . Man kan också byta färg på trädetaljer som är ju lätt gjort och faktiskt gör nytta ur underhållsynpunkt. Hittar du en bra färgkombination så blir också utseendet utöver det vanliga.
Fokusera inte så mycket på det bruna. Kolla först vad det är för tegelkvalitet du har på huset: hårdbränt av bra kvalitet och i bra skick eller något sämre som redan har frostskador och dåliga otätta söndersmulade fogar? Går det att putsa väggar överhuvudtaget? Ju, om du frågar en hantverkare så allt går att göra .... men till vilket pris?
Även innan målning/slammning måste du se över och reparera fogarna så husväggen håller sej torrt och tätt.
Den bruna färgen blir kanske din minsta bekymmer om du tänker efter
gaia
Ja, det vore lämpligt att få se huset idag. På alla sidor. Kan vara väldigt bra för alla vi andra som funderar på måla tegel.G gaia skrev:
Jag har ett brunt mexitegel som jag vill förändra, men är osäker, kanske bara gör i uterummet först. Jag lät Ai göra en förändring.
Klicka här för att svara