1 507 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Slamfärg kristaliseras
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej
Håller på att måla garaget med Falu röd (äkta), har väl gått igenom tre hinkar nu och märkt att mot slutet av burken bildas små kristall liknande bitar i färgen, det är inte för att jag inte rört om, det har jag, detta är liksom små hårda bitar. Ska säga att jag spätt den men en mindre mängd vatten, då detta är första strykningen på nytt trä.
Jag tycker det ser ut som färg pigmentet som inte har helt lösts sig.
Någon som varit med om liknande med slamfärg eller vet vad det är för något.
Håller på att måla garaget med Falu röd (äkta), har väl gått igenom tre hinkar nu och märkt att mot slutet av burken bildas små kristall liknande bitar i färgen, det är inte för att jag inte rört om, det har jag, detta är liksom små hårda bitar. Ska säga att jag spätt den men en mindre mängd vatten, då detta är första strykningen på nytt trä.
Jag tycker det ser ut som färg pigmentet som inte har helt lösts sig.
Någon som varit med om liknande med slamfärg eller vet vad det är för något.
Bild?
Hört om kristaller på målad yta, men känner inte igen att det skulle bildas i burken. Det kan ju vara något konserveringsmedel eller annat. Kanske färg som har torkat i locket eller på kanter och rasat ner i färgen?
Hört om kristaller på målad yta, men känner inte igen att det skulle bildas i burken. Det kan ju vara något konserveringsmedel eller annat. Kanske färg som har torkat i locket eller på kanter och rasat ner i färgen?
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
nja, ine mycket att ta bild på, syns knappast, och inte utgör det något stort bekymmer, var mest nyfiken. Tror inte det är torkad färg som ramlat ner, det är vädigt mycket av dessa kristaller mot slutet (av färgen burken). en kort sekund misstänkte jag att den reagerat med mitt vatten (som har rätt mycket järn i sig)
Klicka här för att svara