E ___EM skrev:
På tal om fläktar. Vilket håll skulle ni säga att denna ska rotera för bästa effekt?

(Utsugsfläkt i en sprutbox)
Lite osäker på bilden, är vi inne i boxen eller på utsidan?

Frustrator Frustrator skrev:
Lite osäker på bilden, är vi inne i boxen eller på utsidan?
Tycker det ser ut som det är inne i boxen?

Detta är bakom färgfällorna men innan utloppsrören så på sprutsidan om utloppet om det är begripligt. Den sitter på ena kortsidan, bakom filter i bakkant på boxen.

S Skärkarln skrev:
Tycker det ser ut som det är inne i boxen?
Japp inne i boxen. Hade loss allt för rengöring idag och började tänka kring vilket håll den gick och om det var det mest effektiva, i detta fallet medurs sett från bildens perspektiv.

E ___EM skrev:
På tal om fläktar. Vilket håll skulle ni säga att denna ska rotera för bästa effekt?

(Utsugsfläkt i en sprutbox)
Svårt att se exakt hur geometrin ser ut på bilden. Men den ska garanterat snurra medurs.

En spånsugsimpeller med bakåtböjda skovlar kräver högre effekt (blåser mer) om man roterar den baklänges. Däremot blir den extremt högljudd och får sämre verkningsgrad.

Okej. Då går den åt rätt håll iaf :)(y)

Kan meddela att jag beställt en komplett ClearVue CV1800 men med större impeller än standard.

Om allt går som det ska så levereras den någon gång i mitten av januari.

• Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Kan meddela att jag beställt en komplett ClearVue CV1800 men med större impeller än standard.

Spännande. Vi ser fram mot en rapport

V vectrex skrev:

Kul! Om du mot förmodan skulle va missnöjd med den sen så får du min adress och en lastpall :D(y)

Ja bilder och recension får du delge sen!

Nu har jag varit och sparkat däck på en begagnad Felder RL-160. Automatisk filterrengöring och verkade va i allmänt gott skick. Den va från mitten på 00-talet så några år på nacken men är ju iaf en känd tillverkare.

Nu slits jag dock mellan bygga eget med cyklon ala DD XL och en 2,2/3hk spånsug med patronfilter eller gå på denna lösning istället. Hur skulle ni tänka? Priset 13-15.000:- kan nämnas :thinking::)

E ___EM skrev:
Nu har jag varit och sparkat däck på en begagnad Felder RL-160. Automatisk filterrengöring och verkade va i allmänt gott skick. Den va från mitten på 00-talet så några år på nacken men är ju iaf en känd tillverkare.

Nu slits jag dock mellan bygga eget med cyklon ala DD XL och en 2,2/3hk spånsug med patronfilter eller gå på denna lösning istället. Hur skulle ni tänka? Priset 13-15.000:- kan nämnas :thinking::)
Personligen så skulle jag valt en mellanväg. Köp en ClearVue från staterna! Totalpriset landar på ungefär 18000kr. Fördelen med den kontra Feldern är ett avsevärt högre luftflöde och en mindre footprint (tar mindre plats alltså). Feldern har 3Kw motor och 10 kvadratmeter filter. Clearvue har 4Kw motor och 32 kvadratmeter filter, dessutom en betydligt bättre cyklonkonstruktion.

Fördelen med Feldern är troligen ett bättre andrahandsvärde och mindre "meck" för att få att fungera.

Hur stor yta har du att snickra på? För mig skulle RL-160 inte fungera, tar för mycket plats.

Hmm ok. Tänkvärt.

Jag har ca 45 kvm men ett strategiskt välplacerat hörn passar utmärkt för feldern.

Rädd att takhöjden kan bli för låg för en cyklon i den storleksklassen.

Motorn och omformaren har anlänt. Gjorde en snabb testinkoppling och provkörde! Allt verkar fungera bra! Det är verkligen en best till motor. Stor och tung! Blir nog bra flås i cyklonen så småningom!

Skall koppla in ett trådlöst relä på en av styrportarna på omformaren så att jag kan starta och stoppa cyklonen trådlöst, allt skall byggas in i ett skåp med säkerhetsbrytare. Lite att pula med helt enkelt, men kul!

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Spännande :D(y)

V vectrex skrev:
Motorn och omformaren har anlänt. Gjorde en snabb testinkoppling och provkörde! Allt verkar fungera bra! Det är verkligen en best till motor. Stor och tung! Blir nog bra flås i cyklonen så småningom!
[media]
Skall koppla in ett trådlöst relä på en av styrportarna på omformaren så att jag kan starta och stoppa cyklonen trådlöst, allt skall byggas in i ett skåp med säkerhetsbrytare. Lite att pula med helt enkelt, men kul!
Kul! Detta vill jag följa. Var hittade du omformaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.