Hej,

Jag köpte denna häromdagen:
https://www.maskinonline.se/product...fMAbC37HyjjCnA-WvrFaGMoyr-sMXG1hoCergQAvD_BwE

Jag har kopplat på min vanliga torx bits, storlek 2 och 3, men när jag skruver så fastnar bitsen ofta i skruven eller faller helt enkelt bara av när man går omkring med slagskruvdragaren.

De bits jag har är sådana man fått med i skruvaskar och köpt på byggmax. Köpte idag även ett paket Luna bits - impact use, som känns lite mer rejäla men det är samma sak med dem!

Det känns som jag missat något! Har googlat en stund men blev inte klokare så jag ställer en fråga här!

Tacksam för svar av en amatör

K
Har inte hikoki men har du dragit den svarta ”kragen” framåt som är runt fästet där man stoppar in bitsen? Är ofta en vanlig funktion på slagskruvdragare

Har du dragit ut ringen och tryckt in bitsen så det fastnar?
Vanliga korta bits försvinner nästan helt i fästet, så man behöver ha lite längre modeller.

Ja, du ska dra kransen framåt när du stoppar i bitsen, och när du ska ta ur den.

Förutom ovan tips, så behöver du även sådana lite längre bits med en djupare rundad urskärning, som maskinens hållare kan greppa i. Men dina Luna bits borde ju vara av den typen?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du dragit ut ringen och tryckt in bitsen så det fastnar?
Vanliga korta bits försvinner nästan helt i fästet, så man behöver ha lite längre modeller.
Isakare Isakare skrev:
Ja, du ska dra kransen framåt när du stoppar i bitsen, och när du ska ta ur den.
Absolut det gör jag!

L Lilllen skrev:
Förutom ovan tips, så behöver du även sådana lite längre bits med en djupare rundad urskärning, som maskinens hållare kan greppa i. Men dina Luna bits borde ju vara av den typen?
Ja, de är längre, därför jag köpte dem, men de sitter dåligt ändå. =(

Den sitter i praktiken inte fast alls utan jag kan röra på bitsen helt obehindrat

Bästa svaret

J jehr skrev:
Absolut det gör jag!

Ja, de är längre, därför jag köpte dem, men de sitter dåligt ändå. =(

Den sitter i praktiken inte fast alls utan jag kan röra på bitsen helt obehindrat

• Gilla
  • Älska
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Du har inte fått bits till Festool ?? De har eget fäste.
Alla andra märken har samma bits.

• Gilla
  • Haha
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
J jehr skrev:
Ah, okej. Jag har inte sådär rundat längst ned som den kan fästa i. Jag har fel bits helt enkelt.

Mina är helt runda, inte format som på filmen.
[länk]

Tack för svaren
Haha, ja då var det inte konstigt att de inte fastnade.

🍺👍👍

Lycka till med skruvandet när du väl hittat rätt bits.
Jag har inte skruvat med borrmaskinen, den som kallas skruvdragare, sen jag köpte min första slagskruvdragare 2009.

S
Hade du köpt en bättre skruvknack, hade du sluppit dra ut kragen för att få in bitsen och även haft dina nuvarande bits suttit fast. DeWalts chuck tex.

Det är galet att det säljs ¼ tums hexchuck, som inte har denna funktion. Har funnits sedan minst fem år hos DeWalt.

S Sernando skrev:
Hade du köpt en bättre skruvknack, hade du sluppit dra ut kragen för att få in bitsen och även haft dina nuvarande bits suttit fast. DeWalts chuck tex.

Det är galet att det säljs ¼ tums hexchuck, som inte har denna funktion. Har funnits sedan minst fem år hos DeWalt.
Hitachi/Hikoki och Makitas som fungerar på samma sätt där man drar fram en ring håller längre än DeWalts med snabbfäste.
Jag vet, för vi har alla märkena på firman.
Ingen Hitachi eller Makita har gått sönder, men flera DeWalt.
Älsta Makitan är från 2010 och chucken funkar fin än.
En normal dag byter jag nog bits 50 gånger och drar ett par hundra skruv, mest självborrande och gängpress i stål och rostfritt.
Chefen gjorde missen att köpa DeWalt maskiner åt 2 nyanställda för 5 år sen, allt är sopslut idag, flera redan utbytta.
Sämsta är att deras slagskruvdragare är sämre att skruva med, även när de är nya.
Den saknar finliret som Hikoki och framförallt Makita har.
Men drar man bara träskruv i altanplakor för hobbybruk funkar de.

Jag har en Hitatchi skruvdragare sedan innan så jag ville mest ha samma batterier. Sen har jag Ryobi också men det är mer för maskiner jag använder sällan och inte bryr mig om kvalité lika mycket.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.