Ser ju fullständigt livsfarligt ut, hela alltihopat...icon_eek.gif

Ja det ser ju helskumt ut, imponerad av deras förmåga att träffa! Kan det handla om att slippa en massa skakningar i händerna? Har en känsla av att det står med släggan ett antal timmar i sträck.

Jag tror, tyvärr, det hela utspelar sig i en del av världen där man skiter i om gubbarna får vita fingrar, kan nån inte jobba så hejdå och in med en ny. Jag tror snarar att man pga omgivningen inte kan använda dynamit eller kula.

Så kan det säkert vara. Jag menade att man slipper förmodligen mycket att de skakningar man får med ett rakt styvt skaft.

Jo, så kan det vara.

Om jag skulle sätta ett skägghuvud på en trädgårdsslang och prova, fast jag skulle nog behöva en ishockeymundering också.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Så kan det säkert vara. Jag menade att man slipper förmodligen mycket att de skakningar man får med ett rakt styvt skaft.
Du är säkert helt rätt ute, förmodligen offrar man en del kraft mot uthållighet istället. Ser som tidigare sagts totalskumt ut men vi får komma ihåg attt mycket av det vi gör med maskiner och eldrivna verktyg fortfarande görs för hand i många länder.

"sladderskaften" kan vara ett sätt att skona användaren.

//Ronnie

Kan finnas annan fördel också. Varför har man t.ex. gärna lite flex i en golfklubba ( främst en långtslående driver ) ?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vilken är den andra fördelen då?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan finnas annan fördel också. Varför har man t.ex. gärna lite flex i en golfklubba ( främst en långtslående driver ) ?
Skillnad på lite flex och "gummisnodd" som i filmen.

Allt handlar om 2 parametrar för ett så effektivt ( kraftigt) slag som möjligt. Det är huvudets tyngd och dess hastighet vid tidpunkten för träffen. Om man utnyttjar " snärten" det blir med ett flexibelt skaft, så behöver man inte röra skaftet lika hastigt, som om man har ett helt styvt skaft. Går även bra att jämföra med ett ridspö, som av samma anledning görs flexibelt. Att det också har en vibrationsdämpande effekt är väl bara bonus.

Påminner om innebandyklubborna man hade i skolan på 80-talet... Sen uppfann man det styva skaftet.

useless useless skrev:
Påminner om innebandyklubborna man hade i skolan på 80-talet... Sen uppfann man det styva skaftet.
För att minska kraften ;) - eller för ökad precision? Eftersom kraften är en funktion av hastigheten i kvadrat, så är hastigheten den absolut viktigaste parametern. Det är väl bara att välja dubbel hastighet eller 4 gånger så tungt huvud. Undrar vad som är arbetsammast. Går att göra hur många jämförelser som helst. Ett barn med hammare slår ofta med stel arm, medan en snickare får ut betydligt mer genom att också utnyttja flexbiliteten i armbåge och handled.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.