Fråga 1: Har lagt en jord/mark kabel EKKJ ner i marken till en ute lampa. Men vad använder man skyddsledaren till, dvs den som är ringlad runt på utsidan av de 3 andra ledarna? Ska den anslutas eller?

Fråga 2: På min utelampa finns även en en kopplings plint som det går en jordning till chassit på lampan, ska jag ansluta jorden från väggutaget dit och sen därifrån till själva lampan?

MVH Anders

Skyddsledaren ska kopplas ihop med den gulgröna skyddsjorden.

Du ska inte stickproppansluta det här!

Jorden till chassiet i lamparmaturen ska anslutas till både skyddsledartråden och den gulgröna ledningen i kabeln.

Det är den viktigaste ledaren att ansluta.
Är det en EKKJ, så finns det ingen gulgrön skyddsjord. "Skyddsledaren" som du kallar det är ist skyddsjorden.
Så den skall du snurra ihop ocn antingen tejpa med gulgrön tejp eller trä gulgrön skyddslang över. Sedan skall den anslutas till jordanslutningen.
Sedan får du göra om en av de andra trådarna till neutralledare, tjepa blå.

Det där med att ansluta jorden från vägguttaget förstår jag inte riktigt. Men chassit på lampan måste du iaf jorda.

tackar så mycket för hjälpen!
Men varför ska jag inte stickproppansluta lampan? tänkte ju just göra det, och med en timer....

MVH Anders

Därför att du aldrig ska bryta jorden. Lampan är en fast installation enligt min uppfattning och enligt samma uppfattning så får en sådan installation inte vara ansluten på en vanlig stickprop

ok då förstår jag. Men vad har det för betydelse rent funktionellt sett? vill ju gärna ha timer på lampan... går det att fixa på annat vis då med timer?

MVH Anders

Man använder en timer för fast installation.

Annars finns det ju ett dyrare sätt, men du slipper se frugan ligger ute vid lampan utan livstecken.

Ring en elektriker.....

I bland blir man lite fundersam, nästa gång fråga innan du pillar med elen...

Om du ska skälla på mig, så gör det, jag tar inte åt mig. :-)

vad kostar en timer för fast installation då?
Men vad har det för betydelse rent funktionellt sett? vet många som har utelampor anslutna med vanlig stickpropp, fast då har dom kablen över mark...
Annars så jag jag ju sätta en vanlig stickpropps jordfelsbryrtare före timern, då kan det ju inte gå fel. Vill ju inte ha en död fruga...

MVH Anders

Varför inte ett skymningsrelä istället? Kostar ett par hundralappar...

Det blir inte mer rätt för att andra har gjort så ;)

Gräv ned en riktig ekkj och anslut den fast. Det finns timmers och skymmningsreläer för fast bruk som gör jobbet snyggt och prydligt samt säkert.

En timer för fast montage kostar från 249 hos elbutik eller biltema

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.