Byggahus.se

Skyddsjordning

1. D
    Medlem · 315 inlägg

daVinci

Medlem
    Jag har tänkt ordna jordning av befintliga ojordade vägguttag i mitt hus, och har en del undringar:

A) Vilken behörighet krävs av en elektriker för det jobbet.

B) Kan man anlita en nyutexaminerad elektriker för det eller kommer det att räknas som en olaglig installation då.

C) Vad är erfarenheten av tidsåtgång för den typen av jobb. T ex timmar/vägguttag.

Huset är byggt 73. Vissa rum har jordade uttag, och det finns en jordfelsbrytare i elcentralen.

Jag förstår att det i fallet C) beror på olika saker men en rimlig uppskattning (eller ett intervall) kan någon kanske ge.

2. F
    Medlem · 196 inlägg

fooney

Medlem

Re: Skyddsjordning

Angående behörighetern så krävs det allmän behörighet för en sådan installation..... har ej en nyutexaminerad från gymnasie....

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 186 inlägg

Mats

Moderator

Tja

Kristallkulan är på service så jag måste tyvär fråga lite

Hur stort är huset?
    Hur många våningar ?
    Hur många uttag rör det sig om?
    Hur väldragna är rören ? I bra rör så kommer man igenom med fjädern och kan dra i en tråd till lätt. I dåliga kanske man får riva befintliga trådar och dra om allt samtidigt.

4. D
    Medlem · 315 inlägg

daVinci

Medlem

Huset har två våningar. 9 uttag tänkte jag mig. I 4 rum. Tror att rören är ok, men antar att man måste prova den saken.

En jag känner som gjort det sa att elektrikern bytte tråd mot ny tretråd, och använde gamla som dragtråd. Det gick tydligen väldigt fort. Trådkostnaden borde väl vara försumbar mot arbetskostnaden.

5. J
    Medlem · 161 inlägg

johawk3

Medlem

Vi behövde skyddsjord till bastubelysningen och då använde elektriken den gamla nolledaren som dragsnöre.....gick ju hur smidigt som helst. ;)

6. G
    Medlem · 130 inlägg

Gp

Medlem

Den enda som behöver ha allmän behörighet är en på el-firman, de andra elektrikerna jobbar under hans behörighet.
    Kom ihåg att det är inte så många elektriker som har allmän behörighet för det krävs rätt så mycket utbildning efter gymnasietiden. Om Du anlitar en elektriker "Svart" så måste han ha allmän behörighet annars kan Du råka illa ut. Anlitar Du en firma behöver alltså inte elektrikern ha Allmän behörighet utan det räcker att firmatecknaren har det.

7. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Det verkar tyvärr vara såsom Gp skriver, inte konstigt att man ibland anser att man kan göra ett bättre el-jobb än den el-firma man anlitar. Jag beställde en gång installtion av larm för en bostadsrättsförening, och jag var tvungen att förklara för "elektrikern" hur man skulle dra elen, han sa då att han hade ingen behörighet (vilket man förstod) utan "den satt på kontoret"

8. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Nja, det var egentligen inte det, utan elektronikingenjören (larm) som drar 230V...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.