3 785 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Skyddsjord/Nolla förväxlad i nergrävd kabel
Nej, röd har endast varit skyddsjord i installationskablat, väldigt sällan i markkabel.S Svanteson skrev:Fasen mätte vi upp så det blev naturligtvis rätt.
Kollade upp att röd var skyddsjord förr vilket vi skarvade med gulgrön. Den som var kvar, tror den var vit, skarvades med blå (nolla)
Märkte inte att nåt var fel förrän jag slog på belysningen och JFB löste ut. Har inte testat att skifta dem så vet ännu inte om det beror på detta eller nåt annat.
Mitt tips är trist, men gräv upp igen och ring någon som kan det, blir troligen billigast och säkrast.
Eller lägg ett nytt rör med kabel i som inte ligger på 2 meter, en kabel hör inte hemma där nere.
Har du testat att skifta gulgrön och blå i belysning?S Svanteson skrev:Fasen mätte vi upp så det blev naturligtvis rätt.
Kollade upp att röd var skyddsjord förr vilket vi skarvade med gulgrön. Den som var kvar, tror den var vit, skarvades med blå (nolla)
Märkte inte att nåt var fel förrän jag slog på belysningen och JFB löste ut. Har inte testat att skifta dem så vet ännu inte om det beror på detta eller nåt annat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 164 inlägg
Beror på vad du menar med funkar, men det är mot reglerna. Just reglerna om skyddsjord och dess märkning tycker jag alla ska vara noga med.Grizzlybjörnen123 skrev:
Ja det var ju inte bra, alltså att gissa, speciellt på skyddsjorden.S Svanteson skrev:
Dessutom missades detta vid kontrollen, för det gjordes väl en kontroll av skyddsjorden innan ni driftsatte såsom elinstallatörsförordningen stipulerade? Men det var förr...idag är det tyvärr upp till varje elfirma att beskriva kontrollen i sin EKP.
Surt. Det är svårt att öppet rekommendera nån "fix" av detta annat än att byta kabeln.
Nej du ska under inga omständigheter fortsätta med dumheterna att "testa" dig fram.S Svanteson skrev:
Det verkar inte som de haft elfirma ute utan går efter kategorin fulelBo.Siltberg skrev:
Beror på vad du menar med funkar, men det är mot reglerna. Just reglerna om skyddsjord och dess märkning tycker jag alla ska vara noga med.
Ja det var ju inte bra, alltså att gissa, speciellt på skyddsjorden.
Dessutom missades detta vid kontrollen, för det gjordes väl en kontroll av skyddsjorden innan ni driftsatte såsom elinstallatörsförordningen stipulerade? Men det var förr...idag är det tyvärr upp till varje elfirma att beskriva kontrollen i sin EKP.
Surt. Det är svårt att öppet rekommendera nån "fix" av detta annat än att byta kabeln.
Nej du ska under inga omständigheter fortsätta med dumheterna att "testa" dig fram.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 164 inlägg
Men en sak jag inte riktigt förstår här är att du skriver att du skarvade röd mot grön gul.
Grävdes alltså kabeln då av mitt i en skarv?
För var det hel kabel är det ju bara färg mot färg.
Det du kunde gjort, ringa genom skarven.
Grävdes alltså kabeln då av mitt i en skarv?
För var det hel kabel är det ju bara färg mot färg.
Det du kunde gjort, ringa genom skarven.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det jag tycker är lite extra otrevligt hör är att det är väl inte säkert att någon av de nämnda trådarna är jord. Nedgrävda kablar från den tiden har ju ofta jord som en strumpa runt kabeln.
Så detta att bara labba med att skifta de två trådarna kan bli farligt.
Så detta att bara labba med att skifta de två trådarna kan bli farligt.
Gräv upp, mät upp och gör rätt.