Hej!

När vi grävde för kommunalt VA råkade den nergrävda kabeln till utebelysningen grävas av. Den låg 2m ner i marken nära avloppsledningen.
Vi satte då en kabelskarv med gel nere i gropen och drog fram en ny ledning i markrör fram till belysningen (grindstolpar). Allt är nu igenfyllt.

Nu till problemet. Så fort man tänder så går JFB. Troligtvis har vi förväxlat skyddsjord och nolla när vi skarvade kabeln. Var gamla färger i den gamla kabeln och kommer inte ihåg hur det kopplades för det var ett tag sedan.

Vi vill ju naturligtvis inte gräva upp allting igen för att rätta till felet. Hur gör man på bästa sätt för att markera att det är fel färger om någon i framtiden skulle utföra något arbete?

Mvh
Svanteson

Kommer det en yrkesman i framtiden så bryr han sig inte om vilka färger det är utan han kollar upp vad som används till vad. Men vill du i alla fall synliggöra så sätt en papperslapp med information vid centralen.

Bara ett problem. Gruppen används till annat där det är rätt kopplat.
Kan ju sätta en klisterlapp på ledarna i grindstolparna.

E elmont skrev:
Kommer det en yrkesman i framtiden så bryr han sig inte om vilka färger det är utan han kollar upp vad som används till vad.
Men om han kollar upp hur kabeln är ansluten i matande ändå kan det nog ändå finnas en viss risk att han förutsätter att ledarna i kabeln inte "byter" färg mitt på kabeln. Trots det skulle jag nog bara nöja mig med att se till att det blir korrekt kopplat och fungerande idag. En lapp i centralen skadar väl inte men tror kanske heller inte att den kommer att hjälpa den dag någon börjar riva i detta.

Det är inte så ovanligt att det byts färger mellan anslutningspunkter så det ska inte vara ett problem eller bli en överraskning. Det känner alla yrkesmän till och har normalt inga problem med det. Det är "hempulare" och andra "oinvigda" som hänger upp sig allt för mycket på olika färger.

Ligger det en förgrening nergrävd på annat ställe oxå då? Fel färger i en armatur låter farligt om det nu blir GrönGul som nolla och Blå som jord.
Är alla andra ställen denna matning till åtkomlig och gamla icke standartiserade färger kanske det är bättre att ändra överallt både i centraal och i brukare då gröngul som nolla är väldigt fel vad jag vet.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är "hempulare" och andra "oinvigda" som hänger upp sig allt för mycket på olika färger.
Jag erkänner att jag inte är elektriker och att jag nog antar att ledarna i en nedgrävd kabel behåller de färger de har i hela kabelns längd, lite på samma sätt som jag antar att en blå FK som går in i ett VP-rör fortfarande är blå när den kommer ut ur VP-röret, även om jag inser att det naturligtvis inte alltid är sant och att det kan finnas risker med mitt synsätt.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är inte så ovanligt att det byts färger mellan anslutningspunkter så det ska inte vara ett problem eller bli en överraskning. Det känner alla yrkesmän till och har normalt inga problem med det. Det är "hempulare" och andra "oinvigda" som hänger upp sig allt för mycket på olika färger.
Men detta är inte så smart att förväxla dessa kablar. Nog mest hempulare som kopplar så

Alfredo Alfredo skrev:
Jag erkänner att jag inte är elektriker och att jag nog antar att ledarna i en nedgrävd kabel behåller de färger de har i hela kabelns längd, lite på samma sätt som jag antar att en blå FK som går in i ett VP-rör fortfarande är blå när den kommer ut ur VP-röret, även om jag inser att det naturligtvis inte alltid är sant och att det kan finnas risker med mitt synsätt.
Där skiljer vi väl oss åt för mig så räcker det aldrig att tro utan jag vill veta. Och vis av erfarenheter så tar jag aldrig för givet att en "tråd" har samma färg i bägge ändar.
Det är ju relativt vanligt att man byter färg på vägen, men då oftast i någon kopplingsdosa.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Där skiljer vi väl oss åt för mig så räcker det aldrig att tro utan jag vill veta.
All heder åt dig i så fall men jag tror nog att de flesta elektriker/yrkesmän som exempelvis ska montera ett nytt uttag (eller en ny belysningsarmatur) några meter från ett befintligt, och dra matningen från det befintliga nöjer sig med att installera det nya och koppla in det på det befintliga så länge allt ser normalt ut. Tror väldig få yrkesmän faktiskt kontrollerar att inte det befintliga exempelvis har nolla/skyddsjord förväxlade med felaktiga färger. Åtminstone har jag nog aldrig sett någon göra det i en liknande situation.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Svanteson skrev:
Troligtvis har vi förväxlat skyddsjord och nolla när vi skarvade kabeln.
Det första ni bör göra är att ta reda på orsaken till att JFBn löser. Jag ser det som osannolikt att man så totalt missar att matcha färg mot färg, även om man står i ett 2 meter djupt dike. Skulle det vara så går det elektriskt att lösa genom att kasta om blå och grön/gul i bortre änden av kabeln, men man måste veta detta först, och det är dessutom inte tillåtet med en blå skyddsledare...

Så lite isolationsmätning och kontinuitetsmätning vore på plats här innan ni går vidare.

• Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Som jag tolkar inlägget så är det alltså en ny kabel som skarvats mot den gamla, och där har ev. skett en förväxling av skyddsjord. I så fall kan man inte växla detta ute i stolpen. För i den nya kabeln har du rimligen en gulgrön skyddsjord. Och den får aldrig någonsin under några omständigheeter användas till ngt. annat är skyddsjord.

Men är det verkligen förväxlat? En gammal nedgrävd kabel låter som det borde vara något i stil med EKKJ, en sådan kabel har i så fall jord som en ytterstrumpa runt kabeln. Den går ju knappast att förväxla i så fall? Det kan ju också vara något annat fel på skarvningen.

OM detta är förväxlat, så är det ganska allvarligt, det kunde ju lika gärna vara fas som kommer in som skyddsjord (eller är det det?). I så fall kunde detta blivit en dödsolycka.

Att göra fel kan vi alla göra, men att inte kontrollera det som utförts är en "dödsynd" om det handlar om el.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
  • Och har man gjort ett grovt fel får man väl göra om och göra rätt. Hade det varit någon firma så hade säkert kravet kommit att denne skulle göra om och göra rätt. Samma krav ska väl gälla för alla oavsett vem som har gjort fel. Så koppla ur kabeln och gräv ner en ny och se till att allt blir rätt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det första ni bör göra är att ta reda på orsaken till att JFBn löser. Jag ser det som osannolikt att man så totalt missar att matcha färg mot färg, även om man står i ett 2 meter djupt dike. Skulle det vara så går det elektriskt att lösa genom att kasta om blå och grön/gul i bortre änden av kabeln, men man måste veta detta först, och det är dessutom inte tillåtet med en blå skyddsledare...

Så lite isolationsmätning och kontinuitetsmätning vore på plats här innan ni går vidare.
Funkar med lite gröngul tejp på den blå ledaren

Fasen mätte vi upp så det blev naturligtvis rätt.
Kollade upp att röd var skyddsjord förr vilket vi skarvade med gulgrön. Den som var kvar, tror den var vit, skarvades med blå (nolla)
Märkte inte att nåt var fel förrän jag slog på belysningen och JFB löste ut. Har inte testat att skifta dem så vet ännu inte om det beror på detta eller nåt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.