M
nisse123 skrev:
Vad är det för kabeltyp?
EKLK Biledarjord
EKKJ koncentrisk jord
EKKJ 1Kv 4x2,5/2,5 står det på. Att jag skrev att det var biledarjord innan bevisar lite hur hemma jag är bland dessa termer...

MaxPax skrev:
Vad blir problemet med att göra så då?

Enda praktiska skillnaden jag ser är att skyddsjorden är relativt sett halva arean mot vad den är vid en traditionell koppling.
Gör man udda lösningar utanför normal praxis (svensk standard) måste man göra egna beskrivningar & beräkningar på hur man har tänkt.
Dra två kablar om du måste ha två olika grupper.

Ekkj 2,5mm2 och 100m är på gränsen vad en C10 säkring klarar, lägger du ihop så att fas och nolla blir 5mm2
så klarar du spänningsfallet på den längden också. ( inte riktigt rätt,men ändå inte fel )
och glöm inte Jordfelsbrytare också.

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Dra två kablar om du måste ha två olika grupper.
TS har väl aldrig sagt något om två olika grupper/Tvåfas

M
Tack för alla svar, känner mig aningen klokare.

Tanken är inte att belasta med mer än ett par ampere och inte heller konstant.

MaxPax skrev:
Tack för alla svar, känner mig aningen klokare.

Tanken är inte att belasta med mer än ett par ampere och inte heller konstant.
Nej, men dimensionera måste du göra inte bara mot överlast utan även kortslutning. JFB tar ju fallet fas-jord, men inte fallet fas-nolla, som är det luriga med dubbel kabel.

Då skulle du kanske kunna säkra med tex 4 eller 6 A och då kanske du inte behöver dubblera trådarna och får en anläggning som är "ren" och utan problem med spänningsfall..

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tar mig friheten att sammanfatta lite

Det finns först några formella problem:
- Neutralledare ska ha färgen blå utefter hela sin längd.
- Problematik med skydd av parallella kablar. Skydden ska lösa om en ledare går av eller om det blir kortslutning någonstans utefter en av ledarna, etc
- Man gör inte så, man väljer en 3G6 mm² istället. Som du märker tog det en stund innan vi fattade att din fråga handlade om att utöka arean, inte nån tvåfasgrupp.

Det är annars tillåtet med en area på skyddsledaren som är klenare än fasledarna, oberoende av fasledarna area, dock minst 1.5 mm².
Man har valet att antingen använda
- tumregler (tabell i reglerna) som säger samma area upp till 16 mm² och däröver en mindre area som beror av area och kabeltyp.
- eller så kan man räkna på det, att frånkopplingstiderna uppfylls.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
nisse123 skrev:
TS har väl aldrig sagt något om två olika grupper/Tvåfas
Nä, men jag skrev bara ett förslag så jag förstår inte riktigt ditt påpekande.

Risken med att dimensionera säkringen för klenare skyddsledare är att nästa ägare (som inte förstår detta med utlösningstider mm) inte förstår varför det är gjort på detat sätt och ser att här sitter det 2*2,5 och tänker då kan Jag säkra 20A.

Jag avråder starkt från såna specialllösningar i privatbostäder eller fritidshus.

Redigerat:
M
tuktuk skrev:
Risken med att dimensionera säkringen för klenare skyddsledare är att nästa ägare (som inte förstår detta med utlösningstider mm) inte förstår varför det är gjort på detat sätt och ser att här sitter det 2*2,5 och tänker då kan Jag säkra 20A.

Jag avråder starkt från såna specialllösningar.
Tro mig. Den aspekten är inte relevant i detta fall.

snaggletooth skrev:
Nä, men jag skrev bara ett förslag så jag förstår inte riktigt ditt påpekande.
Jag tolkade din text som om att du trodde att TS ville ha 2 grupper till "friggeboden"

MaxPax skrev:
Tro mig. Den aspekten är inte relevant i detta fall.
Utan att ifrågasätta din bedömning utan rent allmänt: Du anar inte hur många provisorier som blir permanenta :thumbdown:

Ett problem är att beröringsspänningen blir högre innan jfb eller säkring har löst ut.
Om sedan koppling är farlig vad gäller ström fördelning beror på om anläggningen är beroende parallellkoppling för att klara belastningen eller om den bara är bonus. Men som sagt det är ingen använd koppling vid små kabeldimensioner. Ju längre kabeln kabeln desto bättre funkar ström fördelningen eftersom resistans skillnader i anslutningspunkter får en mindre andel av den totala resistansen. Just ström fördelningen är ett problem vid all parallellkoppling.

lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet men att använda dubbel ledare för fas eller nolla är att du inte kan veta hur strömmen fördelar sig mellan de två ledarna. Det finns inget som säger att strömmen fördelar sig lika, utan en av dem kan bli mera belastad. (Då går den sönder/av först, och sedan så överbelastas också med automatik den andra).

Hur stort problem det är är i praktiken, det är en bra fråga, antagligen inte stort om jag får gissa, men det är den förklaringen jag har blivit given.
Detta låter som en myt som bör krossas. Ledarna är inget annat än resistanser med positiv temperaturkoefficient. Är de av samma typ, har samma längd och går i samma rör/kabel så talar allt för att strömmen fördelas väldigt bra mellan parallellkopplade ledare. Om den ena av någon mystisk anledning skulle bli lite mer belastad än den andra så blir den varmare och då kommer strömmen i den minska. Det kommer stabiliseras med ungefär lika stor ström i de parallellkopplade ledarna.

Bo Siltberg nämnde nämnde en mycket bättre anledning, att man inte märker om det blir glapp/avbrott i den ena, och då kan den andra bli överbelastad.

Parallellkopplar man ledare av olika dimension är situationen annorlunda. Värmeutvecklingen (effekten) vid samma temperatur fördelar sig som förhållandet mellan areorna (dvs kvadratiskt mot diametrarna) medan ytan som leder bort värmen är proportionell mot diametern. Detta gör att ledaren med störst area kommer bli varmast, och alltså brinna av först om man överbelastar parallellkopplingen.

Detta är också anledningen till att t.ex en 6 mm2 ledare inte klarar 4 gånger så hög ström som en 1.5 mm2-ledare trots att arean är 4 gånger så stor.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.